Thursday, August 20, 2009

Pintu...

Abu Hurairah r.a. berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda; “Apabila masuk bulan Ramadhan terbukalah pintu-pintu syurga dan terkuncilah segala pintu neraka manakala sekelian syaitan dirantai dan dibuka segala pintu rahmat.”

(Bukhari & Muslim)

Ramadhan tiba lagi!

Saya suka sangat hadis itu. Hebatnya cinta Allah buat kita!

Cuba kamu bayangkan kalau kami pergi rumah orang dan orang itu telah bersedia dengan pintu terbuka. Apa maksudnya? Dia sangatlah mengalu-alukan kedatangan kamu. Tidak sabar-sabar nak suruh kamu masuk.

Hebat tak bulan Ramadhan? Allah dah membuka pintu syurga buat kita. Tak perlu ketuk, tak perlu memanggil-memanggil empunya pintu untuk membukanya. Masuk sahaja. Kamu tahu masuk apa? Masuk syurga. Adakah sesuatu yang lebih besar dari syurga? Tiada dan itulah nikmat yang tidak terkira.

Apa lagi yang bestnya tentang Ramadhan? Allah kata Allah tutup pintu neraka. Apa maksudnya? Allah tidak ingin langsung kita masuk neraka. Maksudnya kalau kita melalui Ramadhan ini dan masih lagi menjadi ahli neraka, pastinya kita adalah mereka yang cuba merobohkan pintu yang telah Allah bina. Nauzubillah…

Moga Ramadhan kali ini menjadi medan tarbiah buat kita.

Bilaku khabarkan padamu erti cinta
Mahukah kau untuk mahkotakan semula
Pada yang layak untuk memilikinya
Dan bertakhta selama-lamanya

No comments:

There was an error in this gadget