Sunday, July 19, 2009

Berharaplah...

Lama sungguh saya tidak update blog. Ada kerja lain. Dan sejujurnya mungkin blog ini akan saya tinggalkan.

Hari itu saya sempat mendengar kuliah dari Imam Suhaib Webb di MMU, Cyberjaya. Dia tanya satu soalan, apa ayat AlQuran yang paling Rasulullah SAW suka? Sahabat saya dapat menjawabnya. Ayatnya ialah ayat 53 dari Surah Azzumar:

Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Surah Azzumar: 53)

Allah berkuasa mengampunkan semua kesalahan kita. Bertaubatlah dengan menitiskan air mata. Insya Allah, rahmat Allah itu terlalu luas.

Ada perbandingan pasal air mata ini. Pernah tengok kebakaran tak? Berapa banyak air yang kita perlukan untuk memadamkan kebakaran itu? Terlalu banyak kan? Tapi setitis air mata insan yang menangis kerana takutkan Allah berupaya memadamkan api neraka yang terlalu dahsyat itu. Subhanallah!

Dia kata tabiat syaitan suka memujuk hati manusia melakukan maksiat. Bila kita nak lakukan maksiat, syaitan suka cakap, “Buatlah, Allah itu Maha Pengampun”. Tapi bila kita nak bertaubat, syaitan akan cakap, “Kau ingat Allah nak ampunkan dosa kau itu?”

Tapi kita kena yakin Allah akan ampunkan seluruh dosa kita macam apa yang disebut oleh ayat Al Quran itu.

Allah sentiasa memberi harapan buat hamba-hambaNya. Allah Maha Pengampun.

Contohnya kalau ada orang miskin boleh beri kat kita RM1, adakah kita expect seorang raja yang kaya raya hanya akan bagi RM1 juga? Kita expect raja itu kasik million ringgit kan?

Macam itu juga dengan Allah. Kalau mak ayah kita boleh ampunkan kesalahan kita, darjat Maha Pengampun Allah itu tidak terkira.

Buat semua, berharaplah padaNya dengan penuh rasa hamba! Andai setiap majikan memandang pekerjanya dengan rasa hina, tapi Allah memandang hambanya dengan penuh rasa belas. Berharaplah kerana harapan membuatkan kita terasa kuat untuk meneruskan kehidupan.

Buat Nollie yang bertanya mengenai tips mentadabbur ayat AlQuran, saya tidak dapat menulis panjang kerana kesuntukan masa. Boleh je Nollie dengar kuliah Understanding the Quran oleh Imam Anwar Awlaki. Boleh juga baca muqaddimah fi zilalil quran, insya Allah ada yang berguna di sana. Best kalau boleh jumpa Nollie dan ceritakan secara terus sebab saya tiada masa untuk menulis. Maaf ye…

2 comments:

nollie said...

mana nak dpt lecture understanding the quran by Awlaki? its not on halaltube..

Ummu Afeera said...

http://www.dhikrullah.com/lectures/awlaki.html

nollie tak nak kenalkan diri ke?