Friday, June 26, 2009

Rosak..

Tadi masa balik dari jogging, ada kesesakan lalu lintas berhampiran dengan lampu isyarat. Rupa-rupanya ada kereta rosak. Kesian pemandu perempuan itu.

Peliknya selepas habis sahaja melepasi lampu isyarat, ayah saya berhentikan kereta. Dia ajak saya dan mak menolak kereta perempuan itu ke tepi jalan untuk memudahkan kereta lain dan mengelakkan kesesakan. Dalam hati saya dah terdetik, "What!" Saya malu untuk menolak kereta di tengah-tengah kesesakan lalu lintas itu. Tapi ayah dah pun berhentikan kereta. Mahu atau tidak saya terpaksa juga melakukannya.

Terdetik juga lagu Small Deed nyanyian Native Deen dalam minda benak kepala saya masa itu. Mungkin saya tidak perlu memandang enteng hal-hal kecil. Selepas menolak kereta tersebut ke tepi jalan, ayah menolong membawa kereta tersebut sehingga sampai di hadapan rumah saya. Dalam kereta tersebut ada dua orang wanita dan seorang bayi. Si pemandu rupa-rupanya menumpangkan jirannya yang mahu ke tempat kerja. Ayah saya kemudiannya menghantar jiran wanita tersebut dan bayinya sementara pemandu wanita tersebut menunggu abangnya di rumah saya untuk membawa balik kereta tersebut. Mungkin ada masalah dengan clutch dan gear kereta.

Selepas semua itu, saya terfikir untuk mendengar semula lagu Small Deed. Saya menangis mendengar lagu ini setelah lama tidak mendengarnya. Terasa! Lessons learned! Thanks dad!

That might be the deed that you need to succeed
That might be the deed that will so please Allah
That your forgiven the sinning you did when you was living
It's a small little thing, that can cling and just ring
And will bring the blessing from Allah Who's the King
We pass on the deeds cause they seem all small
But it might be the deed that's the best of them all
Mad when see all the passes I took
On these small little deeds I just overlook

No comments: