Wednesday, June 24, 2009

Rancangan jahat...



Macam mana saya tergelak menonton video kat atas itu, macam itulah juga saya tergelak membaca kenyataan Perdana Menteri hari ini. Tiba-tiba kenal Islam, barakah dan yang sewaktu dengannya.

Setan dan pemimpin

Saya ada cerita kelakar pasal setan dan pemimpin. Satu hari seekor setan ini pergi bertemu dengan seorang pemimpin. Dia pun berbisik mengenai perancangannya. Selepas sahaja dia menamatkan bicara terakhirnya, pemimpin tersebut pula memberitahu rancangannya pula. Nak tahu apa jawapan setan tersebut apabila mendengar perancangan pemimpin itu? “Ittaqullah – Takutlah pada Allah”. Kenapa setan itu cakap macam itu? Sebab perancangan pemimpin itu sangatlah teruk sampai setan pun tidak pernah terfikir hal itu.

Manusia boleh menjadi lebih jahat dari setan. Setan tidak pernah berani nak mengaku dirinya Tuhan, tapi Firaun mengaku dirinya Tuhan. Ingat tak kisah Iblis yang menyamar dan datang ke Mekah untuk bermesyuarat dengan orang musyrikin mengenai rancangan mereka terhadap Rasulullah SAW? Masa itu Abu Jahal berikan pendapat. Dipendekkan cerita, Iblis itu pun setuju dengan rancangan Abu Jahal. Nak gambarkan kat sini punyalah teruk rancangan itu sampai Iblis pun setuju.

Perancangan musuh Islam ini terlalu hebat. Kadang ada manusia yang pelik, boleh ke manusia menjadi sejahat itu? Tapi kan Allah dah beritahu dalam kalamNya:

Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang-orang yang bukan dari kalangan kamu menjadi "orang dalam" (yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti-henti berusaha mendatangkan bencana kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. Telahpun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulutnya, dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya telah kami jelaskan kepada kamu keterangan-keterangan itu jika kamu (mahu) memahaminya. (3:118)

Dan sesungguhnya mereka telah menjalankan rancangan jahat mereka (untuk menentang Islam), sedang di sisi Allah ada balasan bagi rancangan jahat mereka, walau rancangan jahat mereka itu, dapat melenyapkan gunung-ganang sekalipun. (14:46)

Allah gambarkan rancangan jahat musuh-musuh Islam ini sampaikan boleh hilang lenyap gunung ganang. Allah nak suruh kita sentiasa sedar betapa hebatnya perancangan mereka. Tapi berapa ramai yang sedar? Naqibah saya selalu cakap yang musuh Islam selalu bersedih dikurniakan hanya 24 jam sehari untuk segala perancangan menghancurkan Islam. Pada mereka 24 jam terlalu sedikit. Bagaimana ye kita menggunakan 24 jam yang Allah berikan? Refleksi buat diri sendiri dulu pastinya..

Perak

Dulu seorang teman maya pernah bertanya, “Afeera tak nak tulis pasal krisis di Perak ke?”

Saya ini manalah pandai nak cerita pasal politik. Biarlah orang lain cerita pasal politik. Cuma tertarik berkongsi cerita pasal adik sedara saya. Dia masih kecil lagi. Semasa krisis Perak, berita kat televisyen selalu sebut istilah ‘mainan politik’. Dia pun cakap dengan mak dia, “Mak, nak mainan itu”. Serius kelakar. Budak-budak fitrahnya suci…

2 comments:

Mohamad Hilman bin Nordin said...

salam.

watch him closely. anak sedara tsb mungkin pemimpin negara satu masa nanti =)

ummuafeera said...

waalaikumussalam warahmatullahi taala wabarakatuh

macam upin dan ipin cakap..betul..betul..betul..:)

There was an error in this gadget