Monday, June 08, 2009

Malu...


Tadi semasa usrah, naqibah kami bertanyakan soalan, “Binatang apa yang paling malu sekali?”

Aku memberi jawapan koala dan jawapanku adalah salah.

Seorang sahabat pula memberi jawapan kura-kura.

Seorang lagi memberi jawapan khinzir. Sebabnya khinzir itu malu dirinya adalah khinzir. Serius kelakar jawapan itu.

Jawapan yang dikehendaki naqibah kami adalah unta. Aku pun baru tahu hal itu. Kata naqibahku, unta tidak pernah mengawan di hadapan manusia atau unta lain. Malah kadangkala apabila unta melakukan hal itu di tempat umum, rasa malunya boleh menyebabkan dia sakit dan mati.

Boleh baca artikel yang aku temui di sini.

Unta pun ada rasa malu, manusia ?

3 comments:

alMizzi said...

أَفَلا يَنْظُرُونَ إِلَى الإبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ

(Mengapa mereka Yang kafir masih mengingkari akhirat) tidakkah mereka memperhatikan keadaan unta Bagaimana ia diciptakan? (18:17)

a good point to contemplate..
(after exam -- of coz! :)

sanur sukur said...

wuiih begitu yaaa..saya baru tahu loh

Ummu Afeera said...

mizi, ya...banyak yang perlu difikirkan di sebalik kejadian seekor unta...rasanya laman web harunyahya banyak mengulasnya..

sanur sukur, saya pun baru tahu hal itu...