Tuesday, June 23, 2009

Bebas...

Ada kawan forwardkan kata-kata ini di YM tadi.

“Allah ta’ala akan sentiasa menguji antum pada titik terlemah antum. Orang yang lemah dalam masalah harta, namun kuat dalam masalah pangkat dan wanita, tidak diuji dengan wanita dan pangkat. Orang yang sentiasa mudah tersinggung dan pemarah, akan diuji oleh Allah dengan dipertemukan dengan orang-orang yang sentiasa membuatnya tersinggung dan marah. Seseorang yang sentiasa berlambat-lambat dalam dakwah kerana alasan ‘isteri, mertua, tetamu’ akan sentiasa dihadapkan dengan alasan-alasan itu, ‘mertua datang, tetamu datang silih berganti,’ yang akan terus menundanya untuk bersegera menghadiri program dakwah, sampailah dia boleh mengutamakan agenda dakwah dalam kehidupannya” (K.H. Rahmat Abdullah,Episode Cinta Sang Murabbi)

Satu kata-kata yang amat baik untuk difikirkan. Allah masih belum memberi saya peluang menonton filem Sang Murabbi lagi. Moga ada kesempatan di masa yang lain.

Saya sudah pun menonton filem Perempuan Berkalung Sorban setelah membaca tulisan seorang teman lama di blognya.





Saya benar-benar tidak faham tulisan tulisan teman saya yang memuji cerita ini apabila menonton bahagian awal cerita ini. Sejujurnya saya tertekan. Mungkin kerana sikap saya adalah seperti Anisa. Saya keras kepala dan meluahkan segala ada yang ada di kepala tanpa berfikir panjang. Perbuatan saya sering melukakan hati insan lain. Segala ingatan lama seakan kembali saat menonton filem ini.

Saya juga tertekan melihat penyiksaan yang dilakukan oleh suami pertama Anisa. Kejam! Terlalu kejam! Tapi saya suka setiap sudut kebangkitan Anisa di dalam cerita ini. Saya suka apabila dia menjadi penulis. Saya suka setiap soalan yang diajukannya.

Cerita ini adil apabila menonjolkan perbezaan sikap mereka yang tidak faham dan mereka yang faham dalam agama. Namun masih ada kelemahan yang perlu dibaiki terutama mengenai batas perhubungan lelaki dan perempuan.

Saya setuju dengan kata-kata Anisa - “Pilihlah jalan Allah dengan rasa bebas!”

Ada tiada rasa dalam jiwa
Rindu akan memanggil Mu
Karna setiap jiwa tlah bersumpah setia
Hanyalah pada Mu

P/S - Cerita ini tidak sesuai ditonton oleh kanak-kanak.

2 comments:

Wan Nur Shuhada binti Wan Hasan said...

thx 4 sharing...sy dh pn jmpe n mula download cerita yg afeera mksdkn...hm...x sbr nk tgk...

sy mmg tgh cari cerita2 yg cmtu...tp malangnya ssh nk jmpe yg made in Malaysia...

Alhamdulillah sy dh pn b'jy khatamkn citer Sang Murobbi...satu lg citer Laskar Pelangi pun dari seberang sana...kalau Afeera b'peluang try la cari...filem tu sgt menyentuh hati...

Ummu Afeera said...

saya masih mencari citer sang murabbi...citer laskar pelangi baru tengok separuh...mendalam juga citer tu...thanks shuhada..