Sunday, April 05, 2009

Gajah...


Masa tidak pernah berhenti. Angin masih bertiup sepoi-sepoi bahasa. Awan masih berarak dengan gembira. Hujan masih menarikan titisannya. Kehidupanku tidak pernah berhenti dengan satu peristiwa yang berlaku dalam hidupku. Penyakitku tidak pernah mampu untuk melemahkanku. Allah hanya mahu aku kembali dengan diri yang penuh bersih untuk sebuah perjuangan. Peristiwa yang berlaku dalam hidupku adalah untuk membersihkan aku. Sungguh Surah Al Fil ini memberikan makna dalam kehidupanku. Surah ini menceritakan tentang kisah gajah yang merupakan binatang darat terbesar di bumi yang dikalahkan oleh tentera Allah yang kecil.

Aku sukakan Surah Al Fil ini kerana surah ini mengajarkanku akan hakikat takdir.

Allah tidak mengizinkan mana-mana pihak untuk mempertahankan Kaabah. Allah tidak memberi peluang buat Abrahah untuk memusnahkan Kaabah dan Allah juga tidak mengizinkan orang Arab Quraisy untuk mempertahankannya.

Masih aku ingat lagi kata-kata Abdul Mutalib yang aku baca di dalam tafsir Fi Zilalil Quran karangan Syed Qutb. Dia hanya meminta dari Abrahah agar untanya dipulangkan semula tetapi tidak sesekali meminta Abrahah agar membatalkan hasrat untuk menghancurkan Kaabah.

Abdul Mutalib bertemu Abrahah dan bebicara, ”Maksud kedatangan saya ialah untuk meminta tuan memulangkan kembali dua ratus ekor unta yang telah dirampas”.

Dengan bantuan jurubahasa, Abrahah memahami tuntutan Abdul Mutalib. ”Beta mulanya amat memandang tinggi kepada awak apabila beta melihat awak, kemudian sekarang beta memandang rendah kepada awak apabila awak menyatakan maksud kedatangan awak adalah untuk menghadap beta. Adakah wajar awak datang menghadap beta kerana hendak berunding untuk meminta balik dua ratus ekor unta kepunyaan awak yang dirampas oleh beta itu, dan awak langsung tidak mahu berunding dengan beta tentang nasib rumah Kaabah yang menjadi pegangan agama awak dan agama nenek moyang awak, sedangkan maksud kedatangan beta ialah untuk merobohkannya?”

Abdul Mutalib menjawab, ”Saya ini hanya tuan punya unta-unta itu sahaja, sedangkan rumah Kaabah ini ada tuannya yang akan mempertahankannya”.

Mengapa semua ini berlaku? Allah terlalu agung melakar setiap takdir. Allah sedang menyediakan Kaabah untuk peristiwa yang lebih besar.

Apabila mereka tidak mempertahankan atau memenangi Kaabah, maka mereka tidak pernah mampu untuk mengatakan bahawa agama mereka adalah benar. Betapa hebat Allah yang tidak memberi peluang buat Abrahah untk memusnahkan Kaabah dan juga tidak mengizinkan orang Arab Quraisy untuk mempertahankannya.

Allah membebaskan Mekah dari sebarang penjajahan sebagai persediaan kepada risalah yang agung. Bumi itu perlu bersedia memikul sebuah perjuangan. Allah telah menyediakan bumi itu untuk sekian lama buat perjuangan kekasihNya, Rasulullah SAW.

Mengapa aku perlu bersedih akan segala peristiwa yang berlaku padaku hari ini? Masih teringat madah bonda, ”Andai kau mampu meneroka masa hadapan, pastinya kau yakin bahawa Allah hanya mentakdirkan yang baik sahaja”.

Peristiwa hari ini adalah sebagai persediaan di masa hadapan. Kisah hari ini adalah kebahagian di hari yang mendatang. Lantas mengapa aku perlu bersedih? Bukankah Allah sedang menyediakan aku untuk berhadapan dengan sebuah perjuangan?

No comments: