Sunday, April 05, 2009

Buta...

Bicara Syed Qutb di dalam tafsir Surah AlBaqarah ayat 208-209 seakan menusuk hatiku:

”Maksud pertama dari seruan ini ialah supaya orang-orang Mu’min menyerah seluruh jiwa raga mereka kepada Allah dan menyerah segala urusan mereka sama ada kecil atau besar kepada Allah. Mereka hendaklah menyerah secara mutlak kepada Allah tanpa meninggalkan sesuatu yang sumbang sama ada berupa fikiran atan perasaan, niat atau tindakan, kegemaran atau ketakutan yang tidak tunduk kepada Allah dan tidak redha dengan ketetapan dan keputusan-Nya. Mereka hendaklah memberi keta’atan dan kepatuhan kepada Allah dengan penuh keyakinan dan kerelaan. Mereka hendaklah menyerah diri mereka kepada qudrat Ilahi yang memimpin langkah-langkah mereka dengan keyakinan bahawa Allah mahukan mereka mendapat kebaikan, pengajaran dan petunjuk, dan dengan keyakinan bahawa mereka sedang menuju ke jalan dan kesudahan yang baik dunia dan Akhirat.”

Aku merupakan seorang pelajar perubatan. Dahulu aku bukanlah insan yang tergila-gilakan bidang ini. Namun ibu dan ayah meniupkan semangat buatku. Aku percaya bahawa ibu dan ayahku mahukan yang terbaik buatku.

Pernahkah kalian terfikir mengenai hakikat kasih ibu dan ayah? Kadangkala kita terlalu buta untuk menilai kasih mereka. Kita meyakini sepenuh hati bahawa segala perkara yang mereka lakukan pastinya adalah yang terbaik buat kita. Kita memberikan sepenuh kepercayaan buat ayah dan ibu untuk menguruskan kehidupan kita kerana kita percaya bahawa mereka hanya mahukan yang terbaik buat kita. Kita terlalu buta dengan kasih sayang mereka, bukan?

Lantas aku mula berfikir. Mengapa tidak aku serahkan sepenuh kehidupanku pada Allah? Bukankah Allah hanya mahukan kebaikan bagi hambaNya, bahkan Dia lebih mengkehendakinya? Mengapa tidak aku biarkan mataku buta dengan kasih sayang Allah agar Dia mengatur hidupku sepenuhnya?

Bukan hanya perlakuanku semata-mata melambangkan aku hamba, sewajarnya perasaanku itu perlu lebih utama untuk aku serahkan pada Allah semata-mata. Dia lebih mahukan kebaikan bagiku daripada ibu bapaku sendiri. Seandainya aku faham bahawa Allah hanya mahukan kebaikan buatku, maka aku akan buta melihat Dia mengatur hidupku. Moga hatiku mutlak pada cintaNya.

No comments: