Monday, April 20, 2009

Bahagian 4: Rona Pemudi...

”Insya Allah kita akan memulakannya sebentar lagi. Muqaddimah Fi Zilalil Quran ini adalah ekstrak isi-isi penting yang ada di dalam AlQuran. Macam akak katakan dahulu bahawa muqaddimah Fi Zilalil Quran seolah-olah mencantumkan puzzle yang terpisah. Akak pasti adik-adik pernah membeli jigsaw puzzle. Pastinya di luar kotak puzzle tersebut ada gambar yang menunjukkan keseluruhan jigsaw puzzle. Dengan berpandukan gambar tersebut adik-adik mempunyai overview mengenai puzzle yang mahu diselesaikan. Andai gambar dinosaur yang terpapar, adik-adik akan mula mencantumkan puzzle tersebut membentuk dinosaur juga, bukan? Begitulah analogi muqaddimah Fi Zilalil Quran. Apabila kita mampu memahaminya, insya Allah pemikiran kita akan disetkan dengan pandangan yang benar saat membaca Quran. Kita dapat mencantumkan persoalan-persoalan yang timbul.”

”Saya tertarik dengan persoalan yang pernah akak timbulkan mengenai sains dan AlQuran. Selama ini kita seringkali cuba mengaitkan Quran dan sains”.

”Ya dik. Cuba adik lihat ayat-ayat Allah dan kemudian lihat pula kefahaman para sahabat. Saat mereka berada di rumah Al Arqam bin Abi Arqam, mereka tidak pernah sesekali cuba memahami Quran dari sudut kaca mata sains kerana sains tiada di zaman itu. Pada akak, tafsir Fi Zilalil Quran adalah berbeza kerana tidak mencampuradukkan semua ini. Syed Qutb cuba membawa kita kepada kefahaman yang telus”.

“Tidak boleh ke kak seandainya kita mahu mengaitkan Quran dan sains?”
”Boleh tapi setelah adik mempunyai kefahaman yang benar dan jitu mengenai segala perkara yang ingin ditekankan oleh AlQuran. Jus yang baik amat diperlukan untuk menghasilkan air yang menyelerakan. Andainya adik telah mendapat jus Quran yang sebenar, insya Allah hal itu bukan lagi menjadi masalah. Itulah sebabnya sains muncul di era Abbasiyah bila mana hal yang asas telah pun selesai”, Kak Wafa membalas setiap soalan adik-adiknya itu dengan senyuman di wajah.

”Maksudnya kita tidak boleh meleret-leret ya?” Tsana mengajukan soalan sambil menggaru-garu kepala yang tidak gatal.

”Ya, kita tidak mahu memanjangkan isu bahasa, isu fiqah, isu sains dan lainnya. Apabila kita membawa usrah ataupun halaqah, usah membazir masa membahas semua ini. Pening nanti adik-adik. Contohnya macam Surah AlAlaq. Usah membazir masa dengan bahasa seperti membincangkan kata dasar khalaqa. Ada pula kata terbitan seperti makhluk, khaliq dan lainnya. Lepas itu bincang pula tentang sains. Akhirnya terlupa mahu menerangkan akan hal yang paling penting iaitu penekanan bahawa ALLAH ALKHALIQ, Allah Maha Menjadikan. Lagi satu kita ini suka sangat bincang masalah fiqah. Cuba renung sebentar mengenai sirah. Pernah sahabat-sahabat asyik tanya pada Rasulullah mengenai jumlah pendapat dan hal lainnya?”.

”Tidak pernah kak”.

”Apabila kita berada di dalam usrah, janganlah kita menjadi pemula bicara mengenai hukum dan hal lainnya. Hancur usrah. Kalau boleh biarlah usrah menjadi medan kita mendapat kefahaman yang sebenar mengenai Quran. Inilah hikmahnya Quran diturunkan kepada bangsa Arab kerana mereka ini bersih”.

”Bersih?” Ulfah cuba memahami penerangan Kak Wafa dengan penuh minat.

“Ya. Cuba bayangkan seandainya Quran diturunkan kepada bangsa Greek. Boleh sahaja Allah menjadikan rasul terakhir di kalangan orang Greek, tapi kenapa semua itu tidak terjadi? Sebab kita pun tahu kehebatan bangsa Greek dengan pemikiran falsafah mereka. Habislah nanti Quran ditafsir dengan ideologi Greek. Orang Hindustan pula sukakan seni. Kalau turun kepada orang Hindustan, habislah Quran ini disenikan dengan segala macam rencah kesenian. Orang Arab sahajalah orang yang benar-benar asli. Duduk di tengah-tengah padang pasir. Orang asli pun sudah tidak asli lagi. Cuba pergi ceruk kampung, ada sahaja antena Astro yang kelihatan. Di tengah-tengah hutan pun ada DVD, cerita Hindustan lagi. Pasal itu zaman ini orang sukar menerima Islam sebabnya pemikiran mereka telah dirasuk dengan seribu satu ideologi yang mengelirukan. Kita ini hendak memahami Quran dengan benar pun sukar kerana ideologi-ideologi ini dan tafsir Fi Zilalil Quran mahu membersihkan kita dari semua ini”.

Insya Allah akan bersambung…

No comments: