Monday, March 02, 2009

Tipu...

Sudah dua kali saya ditipu pesakit. Pertama kali minggu lepas. Kali kedua pula adalah pada hari ini. Apakah terdapat cop mohor di wajah saya sehingga saya kelihatan begitu dungu dan boleh diperbodohkan?

Menitis air mata saya mendengar kisah pesakit itu tapi semuanya merupakan sandiwara.

Katanya, isterinya adalah penoreh getah dan buta sebelah mata. Mereka hanya makan bubur. Dia sendiri tidak makan di hospital kerana menyimpan makanan buat si isteri. Tapi tadi seorang wanita muncul. Saya masih bersangka baik melihat imej wanita itu.

”Mungkin itu temannya”, bisik saya di dalam hati. Saya memberanikan diri bertanyakan pakcik tersebut.

”Siapa yang datang, pakcik?”

”Isteri”.

”Matanya buta sebelah mata ke pakcik?”

Katanya, ”Ya, dan dia akan melalui pembedahan pada bulan April”.

Mungkin dia sudah tidak boleh berbohong lagi. Pagi sebelum itu dia ada berbicara. Kononnya tiada apa yang boleh dilakukan terhadap mata isterinya. Anak-anaknya di rumah tidak makan. Dan dia tidak lalu makan. Tapi kisah pada waktu tengahari pula tenyata jauh dari yang diceritakan. Isterinya yang saya lihat adalah seorang wanita sexy, bertumit tinggi dan kelihatan tidak buta sama sekali. Mereka makan nasi dengan bahagia sekali.

Ingin sekali saya bertanya. ”Pakcik, kenapa pakcik membohongi saya? Saya sudah pun memberitahu doktor pakar mengenai kondisi kewangan dan hal lain mengenai pakcik. Mengapa pakcik? Mengapa penipuan ini sanggup dilakukan? Apa salah saya?”

Sungguh saya kecewa dengan manusia. Terlalu kecewa. Namun saya tahu bahawa Allah mahu mengajar saya sesuatu.

Minggu lepas pula saya mengambil maklumat dari seorang pesakit. Saya kira dia ada masalah neurologi (berkenaan otak). Tapi ternyata dia juga menipu. Saat doktor memberitahu mengenai hemiplegic gait (cara jalan pesakit strok), baru saya dapat mengesan penipuannya.

Pernah saya bertanya pada ayah mengenai seorang manusia yang juga telah mengecewakan saya. Mudah bicara ayah, “Bukankah dengan mengenalinya, kau telah belajar mengenai manusia?”

Ya. Saya belajar mengenali manusia.

Di saat saya bersimpati dengan manusia, manusia mempergunakan saya. Adakah saya pernah melakukan sesuatu pada manusia lain sehingga saya menerima semua ini sebagai balasan? Pastinya pernah. Maafkan saya andai saya pernah melukakan hati atau melakukan kejahatan pada sesiapa.

Ya Rabb, bantulah aku untuk menerima qadarMu. Kuatkan hatiku untuk mengenali manusia. Kenalkan aku pada mereka agar kelak semua ini berguna demi kepentingan dakwahku..

5 comments:

Maryam said...

maksudnya kena lebih waspada. mendengar bukan sahaja suaranya tapi juga gesture nya. :) penting juga untuk selidik lebih lanjut. kerana itu proses birokrasi tu panjang.

~:: AiNi ::~ said...

bismillah...assalamu'alaikum feera. sihat? lama x jmpa kn...byk2 sabar n x perlu sedih. sma2 kte blapang dada thadap Allah krn Dialh yg mjdkn stiap sstu itu blaku.

jgn angp apa yg blaku sbg blsn thadap kslhn kte plak. seolah2 kte bpndgn serong thadap Allah. jgn lupa, ujian Allah jg kn tnda kasihNya =) Allah nk kte mrskn bhw syg manusia tu x abadi tp ksih syg Tuhan lh yg kekal abadi slama2nya. jk mnsia mnybbkn hti kte berkecai...tp Allah lh yg mencantumkn smula serpihan hti2 kte tu...kn...kn...dgn penuh rahmat n kasihNya (^_~)

Ummu Afeera said...

btol2 kak maryam...lama tak dengar khabar akak...

kak yang...menitis air mata saya baca komen kak yang...saya memang frust pasal insiden tu..hikmah kejadian tu...saya menjadi lebih rational dari emotional...saya rindu kak yang sangat2...terlalu rindu...nak nangis lagi baca komen kak yang..huhu...rinduuuuuuuuuuuuu.........

Anonymous said...

http://rapidshare.com/files/133122278/Bo__dy_Lan_-_gu__age.rar

Password: MJAG23

Sesetengah manusia memperkudakan kebaikan manusia lain.

Saya juga pernah mengalaminya, dipergunakan kerajinan dan empati saya, namun akhirnya sendiri tersadung.

"Buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali."

Berwaspada sebelum tertipu.

Ummu Afeera said...

bleh saya mengenali siapa anonymous ni? ala kulli hal..terima kasih:)