Tuesday, March 03, 2009

Tenang dan panas...

Saya lihat pesakit schizophrenia dan psychosis dari jauh hari ini. Saya bukan di dalam posting psikiatri dan saya tidak perlu mengambil apa-apa maklumat atau melakukan pemeriksaan ke atas pesakit tersebut. Saya dengar bacaan Quran lantunan suara Sheikh Saad AlGhamidi dari radio yang ada di salah satu sisi pesakit tersebut.

Hati saya terasa tenang namun di sudut hati juga saya agak panas. AlQuran sememangnya merupakan syifa’ (penyembuh), namun sekiranya itu sahaja peranan AlQuran, saya tidak pernah setuju.

Berapa lama Surah Yassin menjadi bacaan di malam Jumaat? Pernahkah kita cuba memahami makna dan tafsirannya? Berapa kali kita membacanya di hadapan orang yang nazak? Adakah Quran hanya menjadi hiasan di dinding rumah kita?

Saya tinggalkan mesej ini yang dikongsikan oleh seorang sahabat di YM...

”Kekurangan kita ialah banyak membaca AlQuran tanpa mengetahui maknanya. Kelemahan kita ialah mengetahui maknanya tetapi tidak mengetahui tafsirannya. Kelemahan kita yang bertimpa-timpa ialah mengetahui tafsirannya tetapi tidak mengetahui rahsianya. Kelemahan kita yang tertinggi ialah mengetahui rahsiannya tetapi tidak mempercayainya. Kelemahan kita yang paling tinggi ialah tidak mempercayainya lalu meninggalkannya”.

Nauzubillah...

4 comments:

Liyana said...

salam kak ummuafeera...

saya tersentuh membaca ayat di atas. saya ingin minta izin berkongsi ayat itu dengan teman2 boleh?

Ummu Afeera said...

waalaikumussalam warahmatullahi taala wabarakatuh,,,

bleh dik..

aziraliyana said...

assalamualaikum...salam ziarah..baguslah ayat di atas tu. boleh saya ambl untuk dkongsi dengan kawan-kwan jugak?

Ummu Afeera said...

waalaikumussalam warahmatullahi taala wabarakatuh..salam ukhwah..bleh2..silakan:)