Thursday, January 22, 2009

Lupa ke?

Kamu ingat Palestin lagi? Atau kamu sudah terlupa?

Palestin adalah aqidah. Kamu tidak boleh melupakannya sama sekali! Sekiranya kamu beriman kepada Allah, tidak ada pilihan lain bagi kamu. Kamu perlu berjuang demi AlQuds.

Tadi kawan non muslim saya bertanya sambil menunjukkan layar komputer, “Ummu kenal tak siapa ini?"

”Kenal. She died for Palestine. I respect her a lot. She was not a Muslim but she died for Palestine”.

“Yeah. It’s all about human’s right”.

“Kamu pernah jumpa mana-mana remaja Malaysia sematang dia yang sanggup buat semua itu?” tanya saya.

Kawan non Muslim saya pun setuju bahawa amat sukar mencari mana-mana remaja di Malaysia ini yang sematang Rachel. Kawan-kawan saya pun ramai sahaja yang tua tapi sering menjadi mangsa buli saya. Majoriti dari mereka akan berfikir sekitar kehidupan mereka sahaja. Mahu kahwin dengan siapa, anak rupa macam mana, cerita filem terbaru, lagu-lagu terhangat dan hal lainnya menjadi topik perbincangan. Jarang isu kemanusiaan atau hal ehwal dunia berlegar di minda.

Rachel Corrie nama gadis tersebut. Saya teringin mahu bertemunya meskipun saya tahu dia telah mati. Banyak persoalan yang ingin saya ajukan padanya. Kawan non muslim saya telah mengingatkan saya padanya dan sepanjang dia membaca artikel berkenaan Rachel Corrie, tak sudah-sudah mulutnya menyebut, ”Giler la perempuan ini”. Memang gila. Dia sanggup mati demi kebenaran.
Antara saya dan Rachel ada sedikit persamaan. Tarikh lahir kami sama, 10 April. Entahlah. Dia sudah pergi. Bilakah saatnya saya pula akan menyahut panggilan ilahi? Bilakah saatnya cita-cita saya untuk bergelar Assyahidah Prof Dr Ummu Afeera Zainulabid akan terealisasi? Pangkat Dr pun belum ada. Apatah lagi Prof mahupun Asyyahidah. Tapi benar kata-kata motivasi yang saya dengar baru-baru ini. Kita pada hari ini adalah apa yang kita fikirkan 10 tahun lalu.

Cita-cita saya jauh. Ada mahar yang perlu dibayar untuk sebuah cita-cita. Bangkit semula Afeera! Kamu boleh melakukannya.

Ada tanggungjawab besar menanti saya Ahad ini. Doakan saya!

Gambar-gambar yang melibatkan pembunuhan Rachel Corrie boleh dilihat di sini. Kisah ini berlaku 6 tahun yang lalu. Dia telah menjadi sejarah. Kita? Ya, akan tiba saatnya kita juga akan menjadi sejarah.

2 comments:

Anonymous said...

ummu saya minta izin buat mengcopy blog ini untuk bahan tulisan saya.. kemudian kita saling add yang biar komunitas blog kita makin besar

i wish u add my blog as your blog friend

sanursukur.blogspot.com

Ummu Afeera said...

mungkin juga kamu perlu memberitahu saya mengenai semua itu..


kamu boleh menggunakan tulisan saya, tapi pastikan link saya disertakan..saya perlu memastikan tulisan saya digunakan dengan penuh tanggungjawab:)


kamu boleh menghubungi saya di ym sy : afeera_szaza