Monday, January 12, 2009

Khaibar...



Penting ke tarbiah? Amatlah penting. Sepanjang saya ditarbiah, ada beberapa kata-kata yang mendidik saya mengenai kepentingan usrah dan tarbiah.

“Kalau dengan pergi demo, kamu tidak boleh nak hadir usrah, jangan pergi demo!”


“Kamu perlu datang usrah dengan apa jua cara pun walaupun kamu tiba di 10 minit terakhir usrah!”.

“Kalau kamu tidak datang usrah, kami tahu bahawa kamu sudah mati’. Maksudnya selagi tidak mati, kena datang usrah.

Benarlah. Kalau bukan mati fizikal, roh-roh yang ada telah lama mati tanpa tarbiah.

Perit rasanya membaca kisah Palestina hari ini. Benar kata makcik naqibah saya. Memang mereka yang syahid itu akan dimasukkan ke dalam syurga Allah. Tapi sebelum syahid, mereka berdepan dengan kematian yang menyakitkan. Itulah jihad mereka. Tidak ke kita berasa malu dengan mereka di saat kita tidak mampu berjihad dalam medan tarbiah dan dakwah?

Saya rasa terharu sekali membaca entri Ustaz Halim berkenaan demo di Shah Alam. Demo itu benar-benar menggoncangkan semangat saya. Biddam! Birruh! Nafdiki Ya Aqsa!

Antara bicara ustaz yang begitu menyentuh hati :

« Mengharukan. Saya tak menyangka foto seorang yang telah dibom oleh Yahudi, Asy-Syahid Dr Abd Aziz Rantisi, Ketua Umum HAMAS, yang telah dikebumikan, dijulang di Malaysia pagi itu. “Jangan kamu menyangka orang yang dibunuh dijalan Allah itu sebagai mati. Bahkan mereka hidup diberi rezeki disisi Tuhan mereka …” (Al-Quran). Bahkan mereka terus hidup di hati umat Islam di seluruh dunia. Bahkan syahidnya mereka menghidupkan lebih ramai jiwa-jiwa yang sebelum itu leka dan lena. »

Ya Allah, kalau satu hari nanti tiba saatnya perpisahan saya dengan dunia, izinkan saya untuk terus hidup dalam hati ummah.

Demo di Shah Alam itu benar-benar mencatat sejarah. Bicara ustaz Mujahid Yusuf Rawa, “Kita tidak memerlukan permit untuk menyelamatkan Palestin. Allah telah memberi lesen besar untuk menyelamatkan Palestin”.

Saya benar-benar memerlukan masa saat ini. Banyak yang ingin dicoretkan namun masa terlalu mencemburui.

Kaji semula sejarah perang Khaibar!

Khaibar! Khaibar Ya Yahud! Jaisyu Muhammad Saufa Ya'ud..

Video-video rapat umum boleh ditonton di Youtube.

1 comment:

shahirah said...

slm, kak feera. tq sbb ingtkan kata-kata murabbi kat atas. sy masih ingat, itulah antara kata2 yg memacukan sy hingga ke hr ini, iA.