Sunday, January 11, 2009

Entahlah...

Saya cuma manusia biasa. Saya BUKAN manusia luar biasa. Kudrat saya terlalu terbatas. Saya tidak pernah mampu memenuhi hak-hak kamu.

Apabila hak-hak saya sebagai manusia biasa dinafikan, maka akhirnya saya menjadi bukan manusia lagi. Saya hilang pertimbangan.

Pernah saya bertanya pada sahabat, “Bagaimana caranya mahu memahamkan manusia lain keadaan sendiri?”

Katanya, ‘Tidak perlu susahkan diri sendiri nak fahamkan orang lain pasal diri kita. Allah tahu yang terbaik tentang kita dan untuk kita. Itu sudah cukup. Kita tidak hidup untuk mana-mana manusia di dunia ini. Kita bukan milik mereka, hatta mak ayah kita sekalipun. Kita milikan Allah. Jangan lupa itu.”

Ya, mustahil untuk saya memahamkan kamu bahawa saya HANYA manusia biasa. Penat saya, sakit saya, lemah saya, letih saya, marah saya dan semua tentang saya tidak mungkin ada yang faham.

No comments: