Sunday, November 16, 2008

Tips 5: Nun di sana...



Nun di sana, ada ummah yang sedang berjuang. Nun di sana ada yang sedang menderita. Nun di sana ada saudara seagama yang sedang menanti. Andai kamu tidak memiliki hatta seorang cahaya mata, di penjuru bumi sana ada jutaan anak-anak kamu yang sedang menangis memanggilmu..

Fikirkan sejenak wajah mereka dan kamu akan berhenti menangis. Renungkan seketika jihad mereka dan kamu akan bangkit meskipun kamu gagal berkali-kali.

Apa yang perlu kamu lakukan? Berjuang dan bersama jemaah. Walau di penjuru dan di bumi mana pun Allah mencampakkan kamu, itulah yang perlu kamu lakukan. Dengan itu, kamu memperolehi kekuatan meskipun di saat kamu kelelahan.

Jangan sesekali kamu memikirkan bahawa jemaah kamu kecil untuk berhadapan dengan arus jahiliah yang datang seperti tsunami. Tidak, kamu tidak kecil sama sekali. Jemaah yang kecil itu adalah satu bahagian dari jemaah yang besar. Mengapa? Kerana di setiap penjuru bumi, ada kumpulan-kumpulan kecil yang juga sedang bekerja. Putaran siang dan malam mengajar kita bahawa perjuangan ini bertali arus selama 24 jam sehari.

Nun di sana ada kumpulan-kumpulan kecil yang mana perjuangan mereka sama seperi kamu iaitu untuk menzahirkan deen ini. Mereka juga menghadapi tribulasi. Namun mereka adalah insan-insan yang insaf dengan kenistaan umat sama seperti kamu dan mereka terus bangkit dan bekerja.

Tips kelima andai kamu berhadapan dengan ujian adalah mengingati saudara-saudara seperjuangan kamu di setiap penjuru bumi. Dengan mengingati semua itu, kamu akan sedar bahawa kamu tidak berseorangan. Jihad ini telah memanggil dan memilih kamu..Sahutlah seruannya…

No comments:

There was an error in this gadget