Sunday, November 16, 2008

Tips 4: Kiamat..


Saya agak pening hari ini, tapi belum lagi mencapai tahap vertigo. Vertigo dalam bahasa mudahnya merupakan satu keadaan di mana pesakit merasakan bahawa keadaan di sekeling mereka bergerak dan berpusing sedangkan hal tersebut tidak terjadi. Seorang teman yang kini di dalam posting Internal Medicine memberitahu saya ilmu yang dipelajarinya dari pensyarah. Katanya, kita tidak ingin sesekali pesakit kita melalui keadaan vertigo, satu keadaan yang sangat dahsyat sebenarnya. Kebanyakan pesakit yang mengalami vertigo lebih suka menutup mata kerana tidak mempu berhadapan dengan keadaan ini.

Keadaan vertigo ini Allah gambarkan di dalam AlQuran, di saat manusia berdepan dengan kedahsyatan hari Kiamat:


Pada hari kamu melihat (peristiwa-peristiwa yang mengerikan) itu, tiap-tiap ibu penyusu akan melupakan anak yang disusukannya, dan tiap-tiap perempuan yang mengandung akan gugurkan anak yang dikandungnya; dan engkau akan melihat manusia mabuk, padahal mereka sebenarnya tidak mabuk, tetapi azab Allah amatlah berat, mengerikan.(Surah AlHajj:2)

Kedahsyatan kiamat itu sungguh menakutkan. Bersediakah diri menghadapi keadaan sukaaraa (vertigo)? Mampukah diri merenung dan merasainya sejenak?

Konklusinya, tips keempat berhadapan dengan ujian – Ingat selalu hari kiamat. Satu hari yang membuatkan setiap ibu melupakan anak yang disusukannya. Hari yang mana ibu-ibu yang mengandung keguguran anaknya. Dengan ketakutan mengingati hari kiamat, kamu akan melupakan keadaan kamu seketika.

No comments:

There was an error in this gadget