Saturday, October 04, 2008

Nyamuk...

Pukul 4 pagi tadi saya tahu mengenai insan yang akan menjadi pemeriksa saya bagi exam OSCE untuk final posting pediatric ini. Dan sejak 4 pagi itu, saya berasa bimbang dan takut yang amat. Pemeriksa saya seorang Dato’ dan merupakan seorang pakar neonatalogi yang hebat.

Saya mengadu padaNya hakikat kelemahan dan kejahilan saya. Saya rasakan diri saya hanya seperti seekor nyamuk yang serba lemah dan tidak berdaya. Bagaimana saya mahu berhadapan dengan manusia yang begitu hebat sepertinya? Saya rasa benar-benar tidak berdaya. Tiada sesiapa yang mengetahui sedalamnya ketakutan ini melainkan Dia.

Allah menunjukkan jalanNya. Seorang insan mahu menjadikan saya ‘kawan’nya di laman maya Youtube. Salah satu video favouritenya adalah video di bawah ini. Mencurah-curah air mata saya melihat video ini. Video yang menceritakan kehebatan Allah sebagai Pencipta yang agung yang mencipta nyamuk. Masya Allah, terlalu hebat.

Saya rasakan Allah begitu dekat. Allah mengetahui segalanya tentang seekor nyamuk yang begitu halus. Pastinya Allah mengetahui ketakutan saya. Allah mengetahui kelemahan dan dosa yang saya lakukan. Sungguh Dia Maha Mendengar dan terlalu hampir dengan hambaNya…

Manusia tidak pernah mampu menenangkan saya..Hanya Dia yang mampu meredakan gejolak hati ini…

Buatlah segala kebaikan pada si ibu dan kamu tidak pernah mampu membalas hatta setitis susu yang diberikan oleh si ibu. Kasih si ibu sahaja tidak mampu dibalas insan apatah lagi kasihNya yang tidak pernah mampu untuk diceritakan…


2 comments:

a believer said...

dpt dgn Prof Musa ye?..huhu..sy x tgk lagi sy dgn sape..takut sgt.. 8(

ummuafeera said...

aah...akak dengan Dr Arbayah rasanya...

There was an error in this gadget