Thursday, October 02, 2008

134 tahun...



A pernah bertanyakan B, “B, bagaimana caranya untuk menyedarkan manusia lain mengenai sekularisme?” B pun berfikir. Tidak salah padanya apabila A bertanyakan soalan itu. Bukan mudah untuk menyedarkan manusia lain mengenai fahaman sekularisme yang telah mengakar begitu lama dalam minda benak umat Islam.

B pun menjawabnya. B bercerita tentang sejarah. A rasa terpana. Macam pernah dengar sahaja kisah sejarah itu semasa di sekolah menengah dahulu. Betullah, memang pernah belajar. Tapi A tidak pernah sedar itu titik mula sekularisme.

Perjanjian Pangkor itu contoh mudah permulaan sekularisme. A ingat-ingat lupa mengenai perjanjian itu. Perjanjian di antara Sir Andrew Clarke dengan Raja Muda Abdullah.

Syarat perjanjian menurut Wikipedia, sumber paling dekat untuk mendapat maklumat:

“Raja Muda Ibrahim diangkat menjadi Sultan Perak, Bendahara Ismail bekas Sultan itu dibenarkan memakai gelaran Sultan Muda; Sultan Perak hendaklah menyediakan tempat Residen itu, nasihat British Residen hendaklah diikuti kecuali pada perkara-perkara yang mengenai agama dan adat orang-orang Melayu; fasal menjaga dan memungut segala cukai dan hasil negeri, demikian pula aturan pemerintahan Am hendaklah ditetapkan dengan nasihat British Residen.”

B pun berpesan, Nanti rajin-rajin, bukalah buku teks adik-adik kat rumah. Ada banyak perjanjian macam gini kan? Sultan ambil urusan agama dan adat istiadat Melayu manakala British uruskan hal lain. Sultan pun mangkuk jugak. Eh, tak baik cakap macam itu. Betul ke tidak baik? Entahlah..

Sultan pun tidak faham sekularisme. Sultan tidak tahu peranan seorang pemimpin adalah dalam semua perkara. Islam bukan hanya baca Quran sahaja. Islam itu macam apa yang Assyahid Imam Hassan Al Banna katakan dalam usul pertama rukun AlFahmu : Islam itu adalah negara, tanah air dan bla…bla..bla.. Islam itu syumul, Tuanku…



B pun bertanya pada A. “A, kau tahu tak bila perjanjian ini ditandatangani?”. A pun garu kepala. Bila ye? 20 Januari 1874. Cuba kau kira dah berapa tahun perjanjian ini? 2008 – 1874 = 134

Dah 134 tahun. Kesan perjanjian ini dah pun 134 tahun. Sir Andrew Clarke itu dah menanam fahaman ini sejak 134 tahun lalu. Dia pun dah mampus. Tengah kena siksa dalam kubur sekarang ini. Dia pun tidak tahu punyalah berkesan perjanjian bodoh yang dia reka itu.

Apa yang perlu kau lakukan, A? Kau dan aku perlu bersama-sama terangkan kat orang lain pasal Islam yang syumul. Janganlah kau harap sangat perubahan yang drastik akan berlaku. Sabar. Jalan dakwah ini panjang. Sir Andrew Clarke tu tanam kefahaman selama 134 tahun. Dia tidak sedar pun akan kesan tindakannya itu. Eh, mungkin jugak dia sedar. Memang dia dan kafir-kafir tu dah lama merancang nak memisahkan umat Islam dari ajaran sebenar. Kau tahu kan?

Teruskan usaha dakwah. Mungkin esok bila saatnya kau dan aku sudah berada di dalam kubur, Islam sudah gemilang. Usaha hari ini adalah untuk melihat hari esok yang gemilang. Yakin dengan janji Allah dan terus bekerja…

No comments:

There was an error in this gadget