Monday, October 13, 2008

Malas 2...



Ini adalah sambungan entri Malas..

Adakah kau mampu bertemu kebahagian selain daripada Islam? Tidak dan tidak akan ada. Aku bahagia bersama dengan Islam. Aku bahagia di saat aku bertemu akhawatku. Di saat ukhti F bertanyakan khabar kami di program semalam, kami menjawab beramai-ramai – Alhamdulillah! Luar Biasa! Allahu Akbar! Sungguh kami menjadi luar biasa bersama dengan Islam. Lupakan kisah kami. Aku perlu menyambung tinta berkenaan Surah Taubah…




Seterusnya kita lihat Surah Taubah ayat 39. Oklah, kalau kamu tak nak pergi berjihad pun tak pe. Bermakna kamu ini dah redha dunia berbanding akhirat. Tapi adakah cukup setakat itu? Allah kata tak cukup. Kamu ini, kalau kamu tak nak pergi (illa tanfiruu – illa datang dari kalimah in dan la. In – jika La tidak), kalaulah kamu tidak mahu berangkat , yuaazibkum azaban karima. Allah taala terus letakkan azab kat sini. Yuazzibkum azaban karima (disiksa dengan azab siksa yang pedih).

Kalau mengikut kaedah AlQuran, bila Allah taala sebut dalam AlQuran satu suruhan dan kemudian Allah sebut balasan, maknanya benda tu masuk dalam dosa besar. Samaada Allah sebut azab atau neraka atau apa-apa balasan, semua itu termasuk di dalam dosa besar. Apa dia dosa besar dalam ayat ini? Apabila diseru untuk berangkat pada jalan Allah maka dia tak nak pergi tanpa uzur syarie.

Uzur syarie ni apa? Kalau tengok dalam cerita 3 orang sahabat yang tidak pergi berperang, alasan uzur Kaab bin Malik dan kawan-kawan dia tidak boleh diterima sehingga nabi boikot mereka selama 40 hari. Nabi kalau nak ikutkan nak boikot sampai mati kalaulah tidak turun ayat yang memaafkan mereka. Allah taala menerima taubat mereka. Semasa tempoh pemboikotan, umat islam yang lain tidak boleh bercakap, tidak boleh bagi salam pada mereka. Isteri pun tidak boleh duduk dekat, kena berpisah. Itulah hukuman tidak pergi berjihad tanpa uzur yang syarie.

Kaab bukan tak nak pergi. Dia dah siap dah, Cuma teragak-agak, lambat sikit, orang dah berangkat dah. Dia pun fikir. Eh, orang dah pergi dah? Tengok syaitan kan, dia main-mainkan kita. Sama macam kes kita juga. Konon dah terlamat. Lepas tu tengok-tengok bas dah tinggal dah. Sepatutnya bas dah tinggal, kena kejarlah kan. Bas banyak. Tade duit? Duit melambak itu buat apa? Takkan nak simpan nak pergi Paris. Konon dah beli tiket dah janji dengan kawan. Janji dengan Tuhan macam mana? Janji dengan kawan boleh jaga, janji dengan Tuhan tidak boleh nak jaga. Betul tak? Kita ni tak reti-reti bahasa. Tak faham-faham lagi. Kalau kata aku dah melaksanakan tanggungjawab, tanggungjawab apa? Dengan JPA? Dengan Mara? Itu nak tunaikan sangat. Nak jaga amanah sangat. Tapi tak jaga amanah Syahadatul Haq.

Siapa yang bagi duit kat aku? Bukannya JPA. Bukannya MARA. Siapa yang bagi? MARA tu sendiri Tuhan yang bagi. Siapa bagi? Bukannya mesim ATM yang bagi kat kita. Kalau mesin ATM yang kasik, tunggulah mesin ATM. Pasang khemah, tunaikan amanah. MARA tu sendiri Tuhan boleh lingkupkan. Jadi Allah yang bagi rezeki kat kita. Hal-hal ini kita tak nampak. Tunailah amanah tu patut-patut.

Lepas tu kita beri alasan. Mak tak kasik pergi program. Mak tak kasik pergi daurah. Kita ikut apa yang mak suruh. Tuhan tak nak ikut? Itu sayang mak kerana apa itu? Itu macam anak lembu sayang mak lembu. Betul tak eh? Sayang naluri namanya. Bukan sayang faham. Kalau sayang faham, kalau mak tak bagi kita sembahyang, kita tetap sembahyang. (Mak aku baik, benarkan aku pergi program).

Ok, seterusnya…Illa tanfiruu yu’azzibkum azaban karima. Kalau kamu tak nak berangkat,. Allah taala akan azab kamu dengan azab yang pedih, azab yang besar. Tak cukup macam itu lagi, Allah tambah lagi wa yastabdil qauman ghairakum. Maksudnya kamu ini memang orang yang dah tak boleh pakai lagi. Takpelah. Tuhan boleh ganti orang lain. Yastabdil – Dia akan gantikan, qauman qhairakum – kaum yang lain. Maksudnya, kamu tak nak sedar, Allah bagi kat orang lain. Ramai lagi Allah Taala boleh bagi hidayah macam itu je. Kalau dulu orang arab tinggalkan Islam ini, tak nak pegang amanah ini, Allah bagi orang lain. Allah bagilah kepada orang Parsi ke atau orang lain. Kalau kita tengok zaman tamadun Islam, majoriti tamadun Islam ini bukan ditegakkan oleh orang arab pun. Majoriti adalah orang Parsi, orang sebelah Khurasan, orang sebelah Bukhara. Semua ahli-ahli hadis kecuali Nasaie dan Abu Daud, semua orang Parsi sebab orang arab dah tak tahu dah tanggungjawab. Jadi Allah taala boleh ganti kita. Maksudnya, Allah Taala boleh jadikan kita ini langsung tak de guna pun. Boleh tinggalkan Islam macam itu je. Serupa macam orang Spain, orang Andalus. Bila tak nak buat kerje itu, Allah ganti dengan orang lain, Allah ganti dengan golongan murabitun dan jugak almuwahidun. Murabitun datang dari Morocco. Diorang pulak tolong jaga Andalus itu sedangkan orang Andalus sendiri tolong bergaduh, duduk mewah, dan duduk minum air teh dengan lemon.

Wala tadhurruhu shai a. Kamu tidak boleh memberi mudarat sedikit pun kepadaNya. Maknanya kalau kita tak nak pun tak pe, kamu tidak boleh memberi mudarat sedikit pun kepada Allah. Maknanya kita tak tolong Allah, adakah Allah ini akan jadi rendah? Tak jadi pape pun kat Allah. Waallahu Ala Kulli Shai-in Qadir. Dan Allah Maha Berkuasa di atas segala sesuatu…

1 comment:

ummu athirah zainulabid said...

tata...aq nk tau mcm mane nk letak ayat al-quran kat blog...hu3

There was an error in this gadget