Wednesday, October 08, 2008

Beli...


Bayangkan bahawa bersama kita ada seorang kawan. Dan satu hari dia meminjamkan kita keretanya. Kita pun dengan rasa riang menggunakan kereta tersebut. Setelah beberapa lama kawan kita ini datang semula. Katanya dia mahu membeli kereta tersebut dengan harga 1 juta. Kalau nak diikutkan, dia boleh je nak ambil kereta itu sebab kereta itu milik dia tetapi dia nak beli dan itu pun dengan harga yang tidak pernah kita bayangkan pun.

Itulah analogi ayat Quran ini..

Allah SWT telah berfirman dalam Surat at Taubah, ayat 111:

“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan Syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran; dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual-belinya itu, dan (ketahuilah bahawa) jual-beli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar”.

Diri, harta, kesihatan, keluarga dan semua yang ada pada kita adalah milik Allah. Kalau Dia nak cabut benda-benda itu dari kita, bila-bila masa pun Dia mampu melakukannya. Tapi apa yang Allah katakan? Dia nak beli semua itu. Dengan apa? Dengan syurga yang terlalu mahal.

Hebat bukan kasihNya pada kita? Sebak rasanya apabila memahami ayat ini…

--------------------------

Semasa berada di zaman jahiliah dulu, saya pernah meminati kumpulan Mirwana. Apabila bertambah kefahaman Islam, saya sudah meninggalkan semua itu. Cuma teringat lagu Khabar Cinta tentang syurga saat menulis entri ini…

Tak pernah terlihat pandangan mata
Tak pernah terdengar bisikannya
Tak terlintas di hati
Anugerah Ilahi

3 comments:

a believer said...

sile lah ajar saya mcm mana nak buat analogi mcm tu..

kahfi8 said...

salam..

mashaAllah..

analogi yg sgt berkesan..

ummuafeera said...

huhu..saya hanya kongsikan apa yang saya pelajari..segala yang baik hanya dari Allah...

There was an error in this gadget