Saturday, September 06, 2008

Terus bekerja...




Saya mengenali nama Assyahid Fauzi Ismail selepas membaca sekali lalu buku yang ayah saya beri baru-baru ini. Tidak sempat mengkhatamkannya kerana ayah saya membawa balik buku tersebut. Kisah Assyahid Fauzi boleh dibaca di sini dan di sini. Meskipun buku tersebut merupakan buku biografi, tapi sedikit sebanyak buku tersebut saya rasakan adalah buku fikrah.

Apa yang saya mahu ceritakan sebenarnya? Mengenai kehidupan di dunia yang cuma sebentar dan memerlukan pengorbanan demi pengorbanan. Setiap saat adalah pengorbanan. Dan hakikatnya setiap insan perlu melakukan pengorbanan. Kata-kata ayah assyahid sungguh bermakna. Apabila ditanya kepada si ayah akan anaknya itu, beliau menjawab:

" Dia tak mahu dunia. Dia tinggalkan kedai dan motornya untuk cari akhirat. Sekarang dia dah dapat... saya bersyukur."

Saya masih mengingati kata-kata Prof A semasa study circle. Katanya, kelas hari itu adalah kelas yang paling penting sekali daripada kelas-kelas yang lain yang akan kami lalui sepanjang posting ini. Ilmu kami akan sentiasa bertambah dengan bertambahnya masa, tapi kelas inilah yang akan menentukan sama ada kami akan menjadi seorang doktor yang baik ataupun tidak di masa akan datang.

Prof A boleh membuat beratus ribu ringgit sebulan seandainya dia mahu bekerja di hospital swasta. Tapi dia tidak memilih kehidupan tersebut. Dia memilih untuk berulang alik dari Kelantan ke Cyberjaya semata-mata untuk mengajar kami. Duit bukanlah jaminan kebahagiaan. Adakalanya duit di dalam akaunnya mencecah ke angka 0, tapi kepercayaannya pada hadis Rasulullah SAW yang menjamin bahawa manusia yang mnginfaqkan atau mendermakan duitnya tidak akan menjadi papa kedana sungguh membuatkan saya mengkagumi insan ini. Kehidupannya penuh dengan pengorbanan. Isterinya merupakan pakar sakit puan, satu kerjaya yang menuntut pengorbanan yang bukan sedikit. Tapi dia memahami hakikat kehidupan. Andai bukan dia yang melakukan pengorbanan, apa pula yang akan terjadi pada ummah? Allah memberikan dia segalanya. Keinginnanya dipenuhi. Dia berjaya mendidik adik-adiknya. Dia berjaya menghantar ibu bapanya menunaikan haji dan segala macam hal lainnya.

Dia hanya mahu kami menjadi doktor yang baik yang memikirkan soal ummah. Kamu tahu dia tidur di mana? Di atas safrah sahaja. Katanya, dia hanya mahu tidur selesa di alam barzakh kelak bukan di dunia.

Saya juga masih mengingati kata-kata Prof L mengenai istiqamah. Rambut Rasulullah SAW memutih apabila ayat mengenai istiqamah turun.

Rasulullah SAW bekerja keras sangat sampai Saidatina Khadijah meminta Rasulullah SAW berehat. Rasulullah jawab, sejak Jibril turun dengan wahyu pertama ..tiada kerehatan bagiku..dalam kisah yang lain Rasulullah cakap ..mati tu kerehatan..Kenapa Rasulullah kerja keras sangat? Hakikatnya kerana ini adalah “nature of islam”..

It is about working..continous working situation..islam don't allow us to rest..sometimes our life is not ours anymore..

Di dalam surah al Insyirah, Allah merakamkan segalanya:

[7] Kemudian apabila engkau telah selesai (daripada sesuatu amal soleh), maka bersungguh-sungguhlah engkau berusaha (mengerjakan amal soleh yang lain),

Di dalam ayat ni hendak menekankan bahawa apabila kita sudah bekerja keras..terus kerja keras lagi..Tiada kerehatan..Di dalam perang uhud, Rasulullah kena personal attack..patah gigi..sampai sahabat jadi human shield, sanggup cederakan diri bagi rasulullah..

Tapi apa terjadi bila sampai Madinah? Mereka mendapat berita bahawa orang kafir Mekah rasa mereka menang. Apa Rasulullah suruh buat? Dalam keadaan luka-luka itu.. Rasulullah minta pakai baju besi dan pergi perang lagi..

Islam don't allow us to rest..It is good if we don't have enough rest..and we try best not to rest..A good mukmin is someone that don't like too much rest..

Apa motivasi untuk tidak rehat? Allah nak beli jiwa dan harta kita dengan syurga..Syurga ini magical word untuk sahabat..sahabat bila dengar syurga..terus lupakan benda lain..

Entri ini ditujukan pertamanya buat saya sendiri. Moga istiqamah di jalanNya. Saya sukakan penutup surah Insyirah. Terjemahannya:

[8] Dan kepada Tuhanmu sahaja hendaklah engkau memohon (apa yang engkau gemar dan ingini).

No comments: