Friday, September 05, 2008

La Tas'aluni...

Amat sukar untuk memahamkan manusia lain akan hakikat kehidupan seorang pelajar perubatan. Bibir seakan tidak mampu mengungkapkan realiti kehidupan sendiri buat manusia di luar sana. Saya ingat lagi kata-kata seorang akak dari UIA. Kalau kamu nak cerita pada manusia lain tentang kesukaran belajar perubatan ini, tiada siapa pun yang akan faham. Allah sahaja yang akan faham. Betul kata-katanya itu...

Saya temui jutaan persoalan setiap hari. Kenapa nak jadi doktor? Memang minat ke nak jadi doktor? Ada pula yang bertanya, ”Takkanlah nak exam lepas raya? Nak raya pun ada exam ke?”

Ada seorang makcik ini pula berkata pada saya selepas ward round, ”Kesian makcik tengok kamu ini. Tidak kisah ke kena marah-marah macam itu? Kita ini manusia. Ada rasa malu. Susah juga ye nak jadi doktor ini..”.

Saya juga masih mengingati kata-kata seorang makcik yang mempunyai fikrah Islam yang mempunyai seorang anak yang hafiz AlQuran. ”Kan bagus kalau jadi cikgu. Ada masa untuk keluarga. Makcik tidak mahu anak makcik kahwin dengan doktor. Sibuk...”

Entahlah. Pasal kena marah itu, saya rasa semua pelajar perubatan sudah merasainya. Dah jadi HO pun kena marah. Dah jadi MO pun kena marah. Sudah terimun rasanya.

Dulu mula-mula sedih juga. Tapi selepas saya menghadam doa Moses Maimonides, saya sudah mula berasa tidak kisah. Doa tersebut saya rasakan terlalu luar biasa. Antara kandungannya...

Should those who are wiser than I wish to improve and instruct me, let my soul gratefully follow their guidance; for vast is the extent of our art.
Should conceited fools, however, censure me, then let love for my profession steel me against them, so that I remain steadfast without regard for age, for reputation, or for honor, because surrender would bring to Thy creatures sickness and death.
Imbue my soul with gentleness and calmness when older colleagues, proud of their age, wish to displace me or to scorn me or disdainfully to teach me.
May even this be of advantage to me, for they know many things of which I am ignorant, but let not their arrogance give me pain.
For they are old and old age is not master of the passions.
I also hope to attain old age upon this earth, before Thee, Almighty God!
Let me be contented in everything except in the great science of my profession.

Kandungan keseluruhan doa tersebut boleh diperolehi di sini. Doa ini saya rasakan mengungkapkan sebahagian besar kehidupan di dalam dunia perubatan.

Tadi tengahari pun kena marah juga. Tapi lepas kena marah-marah, doktor itu cakap, “Kerja yang kamu lakukan ini melibatkan nyawa. Kami tidak boleh nak ajar kamu lembut-lembut. Nak jadi doktor kena kuat.”

Semalam seorang doktor yang lain pula bercakap semasa kelas. “Kamu perlu serius. Kerja ini adalah kerja yang serius. Kamu perlu mula belajar bersunguh-sungguh dari sekarang. Cuba kamu lihat doktor-doktor yang hebat itu. Semua yang jadi hebat itu disebabkan oleh kerja kuat mereka. Kerja kamu lain dari yang lain. Tiada glamour. Orang lain beraya, kamu ada exam”.

Minggu lepas pula, saya perlu membentangkan mengenai penyakit Leptospirosis semasa ward round. Selepas pembentangan, Doktor N merangkap ketua jabatan pediatrik bertanyakan saya sejarah penyakit Leptospirosis. Kemudian dia bertanyakan kepada pelajar UPM, bila Universiti Pertanian Malaysia bertukar menjadi Universiti Putra Malaysia ? Kemudian dia bertanyakan saya lagi, bila pula kolej saya ditubuhkan ? Kenapa perlu belajar sejarah ? Tidak lain tidak bukan supaya kamu menghayati segala perkara yang kamu perolehi. Katanya lagi, meskipun dia sudah menjadi Ketua Jabatan Pediatrik, dia tidak pernah melupakan kesukarannya belajar perubatan hatta semasa tahun pre-klinikalnya (semasa tahun pertama dan dua dahulu). Ya, saya tidak pernah lupa sejarah dan kesukaran saya juga. Sudah terlalu banyak air mata yang mengalir hakikatnya.

Kata-kata Prof A juga begitu bermakna - Doktor ini seperti lilin. Membakar dirinya sendiri untuk manusia lain. Dia akan mengorbankan dirinya sendiri untuk manusia lain. Keinginan sendiri jarang dipenuhi.

Pada saya, belajar perubatan dan kelak menjadi doktor bukanlah perkara yang mudah. Kerjaya ini melibatkan nyawa, bukan bahan lain. Kerjaya ini memerlukan pengorbanan yang bukan sedikit. Cuma sedikit yang saya pinta...Cubalah untuk memahami meskipun saya tahu kalian tidak pernah mampu untuk memahaminya....

Saya sukakan nasyid ini...La Tas’aluni ’an hayati....


No comments: