Tuesday, September 30, 2008

Segalanya bercampur...


Kamu pernah melukis? Bermain warna? Mencampurkan warna merah dengan putih misalnya dan kemudiannya warna air tersebut bertukar menjadi warna merah jambu..


Atau kamu pernah mengecat? Mencampurkan warna-warna cat yang ada..


Mungkin kamu pernah membuat air teh. Mencampurkan susu, gula dan teh dan akhirnya sejug air telah terhasil.


Andainya saya menyuruh kamu mengasingkan kembali semua campuran tersebut, mampukah kamu mengasingkannya? Mengasingkan warna merah dan putih dari warna air merah jambu yang telah tersedia? Mengasingkan warna-warna cat? Atau barangkali mengasingkan susu dan gula dari air teh tersebut, mampukah kamu mengasingkannya?


Fahamkah kamu dengan bicara saya itu? Itulah analogi saya tentang kehidupan ini. Semuanya bercampur sehinggakan saya tidak mampu mengasingkan di antara jahiliyyah dan islam.


Segalanya suram. Tiada garis atau sempadan di antara jahiliyyah dan Islam. Saya tidak mampu melihat kesyumulan Islam. Saya melihat sekularisme yang membarah.


Bersambung...

No comments: