Monday, August 11, 2008

Penat..

Hari pertama persekolahan sahaja sudah begitu memenatkan. Stamina tidak cukup barangkali. Tapi kena yakin bahawa di sebalik kesukaran, pasti ada ganjaran dan kemudahan yang Allah sediakan.

Tadi semasa sedang menunggu, saya sempat mendengar kuliah Sheikh Anwar Awlaki. Kuliahnya memberi motivasi buat diri yang mungkin lemah.

Ingat kisah Siti Hajar? Nabi Ibrahim meninggalkannya di tengah padang pasir bersama anaknya, Ismail. Cuba bayangkan padang pasir yang tiada penghujungnya, tiada sumber makanan dan tiada teman. Tapi sungguh Siti Hajar sanggup ditinggalkan. Seterusnya dia berlari-lari anak di antara Safa dan Marwah kerana naluri keibuannya yang tidak sanggup melihat Ismail menangis kehausan. Saya yakin kamu tahu kisah seterusnya.

Allah iktiraf segala yang dilakukan oleh Siti Hajar. Berlari-lari anak di antara Safa dan Marwah yang dilakukan oleh jutaan manusia semasa menunaikan ibadah haji dan umrah adalah bukti pengiktirafan ini. Pastinya Siti Hajar tidak pernah mengetahui kesukarannya itu akan diiktiraf Allah sebegitu. Kesukaran yang dilalui oleh Siti Hajar diganjari Allah hatta di dunia lagi, apatah lagi di akhirat kelak.

Kisah Nabi Musa juga begitu. Di saat membawa haluan bersama isteri merentasi padang pasir menuju Mesir, dia terjumpa api. Di sanalah dia kemudiaannya diangkat menjadi rasul. Allah bukan membawa dia menuju Mesir semata-mata, tetapi Allah memercunya untuk ke syurga dengan menganugerahkan darjat kerasulan buatnya.

Pasti ada hikmah di sebalik setiap kesukaran. Pasti ada kemudahan bersama kesukaran. Yakin sahaja..Kesukaran hari ini adalah harapan untuk melihat ummah terus hidup. Teruskan usaha...

No comments: