Friday, August 01, 2008

Mati...

Salah satu rancangan kegemaran televisyen saya adalah Oprah Winfrey Show. Saya belajar banyak perkara dari rancangan ini seperti menguruskan kewangan, hal-hal berkenaan kemanusiaan, kebahagian, kesedihan, psikologi, dunia perubatan dan hal lainnya.

Salah satu siri rancangan ini yang memberi kesan yang amat besar buat saya adalah siri berkenaan Dr. Randy Pausch. Insan ini telah mati seminggu yang lalu. Dia merupakan penghidap kanser pankreas. Dia menjadi popular kerana kuliah terakhir yang diberikan di dalam kelasnya. Kuliah itu kemudiannya diuploadkan di internet dan menjadi sangat popular. Di sini, sedutan kuliahnya yang dipaparkan dalam rancangan Oprah Winfrey Show.



Terlalu banyak perkara yang saya pelajari dari insan ini. Di Youtube sahaja, video kuliahnya telah ditonton oleh hampir 6 juta manusia. Dia telah memberi motivasi buat ramai manusia. Terlalu banyak mutiara berharga dari kuliahnya. Saya belajar mengenai psikologi kanak-kanak, motivasi, akhlak dan nilai lainnya dalam ucapannya. Saya menemukan nilai Islam dalam syarahannya. Dia bukan seorang Muslim, namun Allah lebih mengetahui pengakhiran kehidupannya.

Semua manusia akan mati namun ramai manusia yang telah mati yang masih hidup lagi hakikatnya. Mereka hidup kerana tulisan mereka. Mereka hidup kerana kata-kata mereka.

Moga Allah menjadikan kita insan-insan yang akan meninggalkan jejak berharga buat ummah.

Di bawah ini adalah kuliah penuh selama lebih sejam oleh Dr. Randy Pausch yang telah ditonton oleh hampir 6 juta orang di Youtube sahaja.

No comments: