Monday, July 28, 2008

Lagha...

Lagha

Ada kalanya saya terasa seperti tidak mahu menulis dan tidak mahu berkongsi dengan manusia lain. Sebabnya saya sendiri saban waktu dalam keadaan lagha dan melakukan maksiat. Tapi saya tetap mencuba untuk berkongsi kerana saya tahu saya tidak akan sempurna. Dan saya mohon padaNya agar maksiat saya tidak menghalangi manusia memperoleh hidayahNya.

Gunung Lambak

Hati saya memberontak tidak mahu pergi. Pagi sebelum pergi pun, saya membebel lagi tidak mahu pergi. Terasa sukar nak menolak perlawaan seorang doktor perempuan yang baik ini.

Apa yang boleh dilakukan kalau hati berada di antara persimpangan dan dalam kekeliruan? Kalau saya, saya buka quran tafsir mana-mana muka surat. Tidak pun saya layari laman web terjemahan alQuran dan masukkan mana-mana nombor surah dan ayat. Dalam kes hendak pergi program ini misalnya, kalau saya temui ayat Quran yang baik-baik, saya tahu Allah suruh saya pergi. Kalau ayatnya macam berkenaan keburukan, saya tahu Allah tidak menggalakkan saya pergi.

Malam sebelumnya saya tahu Allah suruh saya pergi. Tapi hati masih susah nak ikhlas. Mengapa saya tidak mahu pergi? Itu rahsia. Keluarga saya sahaja yang tahu konflik saya.

Pada mulanya, saya ingatkan program ini macam program pengisian. Pagi itu saya memakai baju kurung. Lepas itu, baru saya tahu program itu adalah program memanjat gunung. Tukar baju dan kemudiannya saya pergi bersama suami doktor tersebut dan anak-anaknya yang lebih muda dari saya. Doktor perempuan tersebut tidak ikut memandangkan dia ada program lain.

Seterusnya ambil kanak-kanak tadika dan yang bersekolah rendah di Simpang Renggam dan menuju ke Gunung Lambak di Kluang. Program ini sebenarnya diadakan untuk kanak-kanak tersebut memandangkan kemungkinan mereka terasa berseorangan di hujung minggu lantaran berjauhan dengan keluarga. Allah nak tarbiah saya juga sebenarnya memandangkan posting pertama saya adalah paediatric. Allah nak memberi pendedahan awal kepada saya mengenai dunia kanak-kanak.



4 tahun

Saya kagum dengan kanak-kanak ini. Baru berusia 4 tahun tapi sungguh aktif sekali. Kanak-kanak ini memanjat gunung bersama saya. Selipar mereka asyik tertanggal. Setelah tiga suku perjalanan, kami berhenti. Saya sudah pun mengalami palpitation. Kami pun turun. Membiarkan ustaz sahaja mengawal pelajar-pelajar lain. Saya dapat rasakan orang-orang Cina yang turut melihat kanak-kanak ini berasa kagum.



Saya baru membaca tulisan akak ini. Terharu rasanya.

“Mungkin Allah belum mentakdirkan anak-anak dari zuriat sendiri untuk menghiasi medan dakwah ini. Tetapi, berjuta anak-anak lain yang menagih seruan Ilahi agar mereka dapat merasa nikmat iman di dalam madrasah Allah ini.


As-Syahid Sayyid Qutb syahid tanpa meninggalkan zuriat, namun sehingga kini ribuan anak-anak soleh dan solehah yang bernaung di bawah Naungan Al-Quran. Ribuan anak-anak rabbani yang lahir sentuhan Fi Zhilalil Quran beliau. Dan selagi masih ada hati-hati yang tersentuh dengan tulisannya ini, selagi itulah beliau akan terus hidup”.

Couple

Semasa saya menaiki jambatan ini, terdapat pasangan kekasih yang sedang membelakangi saya. Si lelaki terkinja-kinja melompat dengan harapan si gadis akan tersungkur di dadanya. Apabila dia menoleh ke belakang, saya pun bertanya, ”Suami isteri ke?” Dengan tergagap-gagap dia menjawab, ”Bukan”. Melalui pemerhatian saya selama ini, kebanyakan kekasih sahaja yang membuat aksi-aksi yang tidak sepatutnya. Kalau dah berkahwin, tiadanya nak buat perangai tidak senonoh macam ini.


Malu

Sewajarnya apabila kita mengunjungi tempat-tempat sebegini, kita patut berasa malu. Pokok, air dan haiwan semuanya sedang berzikir kepada Allah. Zikir mereka sewajarnya membuatkan kita tertunduk malu.

Saya pernah berkawan dengan seorang chatter dari India. Jemaah tabligh rasanya. Banyak perkara yang saya pelajari darinya berkenaan pendulum dan lain-lain. Dia pernah bercerita bahawa gurunya pernah mendengar masjid bercakap. Dinding masjid tersebut bercakap. Apa yang saya cuba sampaikan sebenarnya? Entahlah. Saya dapat rasakan semua benda di sekeliling saya hidup. Dinding yang dibuat daripada batu. Perabot yang dibuat dari kayu. Mereka semua makhluk Allah. Perlu ada rasa malu nak buat maksiat di hadapan makluk Allah ini. Moga Allah mengampuni kesalahan saya dan mengurniakan rasa ihsan, perasaan untuk merasai bahawa Allah melihat perbuatan saya...

No comments: