Wednesday, July 23, 2008

Doakan...


Doakan

Tadi saya membaca email seorang pensyarah saya yang dikirimkan ke yahoogroup.

Dear all,

I think you still remember my good friend Pn. Dalilah, the breast cancer survivor who came to give a talk about how she went through the ordeal. Please pray for her because the cancer has been detected to spread on her right chest, rib, liver, right jaw and left collarbone, causing a lot of pain. She has been warded in HKL since last Monday, waiting to be operated this week. As it is, her bones are degenerating; her rib cage is swollen plus many more illnesses. The doctors cannot give chemotherapy because most her veins were damaged during the first chemo session in 2004. Let's be thankful of our good health and pray that my friend recovers somehow, or at least be given less pain to suffer. TQ all.

Lepas membaca email tersebut, saya buka blog Puan Dalilah dan saya teresak-esak menangis membaca tulisannya. Adakalanya saya menjauhi blog yang menceritakan catatan dan kisah kehidupan pesakit kerana saya tidak mahu memikirkan penyakit saya sendiri. Tapi adakalanya catatan mereka merupakan teguran dari Allah kepada saya. Catatan mereka memberi saya motivasi. Masih ringan lagi ujian yang Allah berikan buat saya sebenarnya berbanding insan lain.

Baru ini, saya pergi melakukan pemeriksaan. Doktor beritahu yang ovari saya bengkak. Paras glukos saya meskipun normal tapi agak tinggi. Entahlah, waktu itu memang rasa sedih juga. Tapi lama-lama saya jadi seorang yang malas untuk memikirkannya. Masih banyak lagi yang perlu saya fikirkan.

Saya bersyukur sebab Allah beri saya peluang untuk merasai nikmat tarbiah. Tarbiah memahamkan saya akan maksud takdir. Lebih-lebih lagi bila saya memahami konsep muqaddimah dan natijah yang dinukilkan oleh Syed Qutb.

"Segala sebab-sebab yang diketahui umum itu kadang-kadang melahirkan kesan-kesannya dan kadang-kadang tidak, begitu juga muqaddimah yang dianggap orang sebagai pasti kadang-kadang melahirkan natijah dan kadang-kadang tidak, kerana sebab-sebab dan muqaddimah-muqaddimah itu sendiri bukanlah berkuasa mewujudkan kesan-kesan dan natijah-natijah itu, malah iradat Allah yang bebas itulah yang mewujudkan kesan-kesan dan natijah-natijah itu disamping mewujudkan sebab-sebab dan muqaddimah itu sendiri.

Orang yang beriman menggunakan sebab-sebab kerana ia diperintah berbuat begitu, tetapi Allahlah yang menentukan kesan-kesan dan natijah-natijahnya. Keyakinan kepada rahmat Allah dan keadilan-Nya, kepada hikmat kebijaksaan Allah dan ilmu-Nya itulah satu-satunya tempat perlindungan yang aman dan tempat yang selamat dari bisikan-bisikan dan godaan-godaan syaitan."

Alhamdulillah Allah memberi saya kefahaman akan hal ini. Kalau saya tidak memahami hal ini, pasti saya akan rasa tertekan. Kalau saya tidak faham hal ini, pasti saya akan mempersoalkan segalanya. Mengapa setelah diet dan penjagaan kesihatan yang betul, berat saya masih tidak berkurang? Mengapa penyakit saya semakin menunjukkan tanda tidak mahu sembuh? Tapi syukur Allah beri saya kefahaman akan hal ini.

Tiada siapa yang boleh mengaitkan muqaddimah dan natijah. Tiada siapa boleh cakap sebab hal ini, akan terjadi begini. Orang yang diet pun masih sakit. Orang yang bersukan pun ditimpa penyakit. Sebabnya semua yang terjadi disebabkan oleh kehendak (iradah) Allah yang bebas. Tidak siapa mampu menghalang. Dan tiada siapa mampu menghukum.

Dan sebab saya tidak pernah tahu apa yang Allah tentukan untuk saya, saya masih berusaha. Saya masih mencuba menjaga diet saya meskipun adakalanya saya tewas. Ya Allah, saya bersyukur sekali sebab saya memahami hal ini.

Buat semua sahabat dan pengunjung blog ini, doakan Allah memberi kekuatan untuk Puan Dalilah melalui segalanya.

Blog

Blog-blog ini jarang saya kunjungi, tapi memberi saya keinsafan setiap kali mengunjunginya.

Blog Puan Dalilah

Blog Asma

Blog Arwah Khalid

2 comments:

Ibnurashidi said...

salam ziarah pertama kali..

tabahlah menghadapi ujian Allah..ssngghnya kesabaran anda mempunyai hikmah tersendiri..

sekian..

Ummu Afeera said...

terima kasih sebab sudi ziarah dan meninggalkan nasihat...