Saturday, June 21, 2008

Timelapse...

Gambar

Afeera bukan jurugambar amatur. Tapi ada beberapa gambar yang Afeera ambil dan Afeera suka. Kalau tidak indah di mata yang lain pun, Afeera tidak kisah. Indah di mata Afeera kerana Afeera yang merasainya. Gambar yang diambil dari bilik hotel di Kundasang, Sabah ini sungguh bermakna buat Afeera.



Kamu mungkin tidak memahaminya. Gambar ini diambil dalam tiga masa yang berbeza. Seronok sangat rasanya melihat perubahan malam ke siang. Rasa kerdil yang amat di hadapan Allah. Perubahan malam dan siang ini melambangkan hakikat kekuasaanNya. Sungguh bermakna kata-kata Syed Qutb dalam tulisannya. Ada dua kitab sebenarnya bagi seorang Mukmin. Satu adalah AlQuran dan satu lagi kitab adalah alam ini.

Awaktube

Afeera sangat sukakan awaktube (meminjam istilah Kak Maryam). Mengapa? Afeera suka gunakan awaktube untuk kegunaan proses pembelajaran. Lain? Dengar lagu. Menonton filem. Dan Afeera dah dapat hobi baru di awaktube. Afeera suka menonton ‘nature timelapse’. Afeera akan rasa kerdil yang amat. Pasti menitis air mata. Mungkin ada yang rasa macam dah buang tabiat Afeera ni. Tapi itu satu cara Afeera berkomunikasi dengan Rabb. Afeera mungkin tidak sempat melihat alam yang Allah cipta ni sepanjang perjalanan dan mungkin baik bagi Afeera untuk menontonnya di awaktube. Dan Afeera dapat merasakan bahawa photographer, oceanographer dan yang sewaktu dengannya adalah mereka yang akrab dengan Allah. Ini satu contoh ’nature timelapse’. Rasa kehambaan pasti akan menghuni hati.

2 comments:

Maryam Abu Ahmad said...

awakt€iub la sayang... bukan awaktube.. :D

ummuafeera said...

speed reading...tak perasan :D

There was an error in this gadget