Monday, June 09, 2008

Tawakal...


Salah satu nikmat yang Allah kurniakan buat saya adalah dia mengurniakan sahabat-sahabat yang terlalu baik buat saya. Kadangkala saya terasa begitu kerdil untuk bersahabat dengan mereka. Pernah saya luahkan perasaan pada seorang sahabat bahawa saya merasakan saya tidak layak menjadi sahabatnya kerana dia terlalu baik. Katanya, kalau Allah merasakan bahawa kami tidak layak bersahabat pastinya Allah tidak akan menemukan kami. Kata-kata itu amat bermakna buat saya. Allah memberi saya peluang yang besar untuk belajar dari manusia-manusia yang terlalu baik ini.

Semalam saya punya masalah dengan seorang kawan. Saya meluahkan masalah itu pada sahabat baik saya. Katanya, “Belajar memaafkan dan bersangka baik”. Meskipun ringkas tetapi cukup membuat saya tersentuh. Kadangkala terlalu sukar untuk saya menjaga hak ukhwah yang paling rendah iaitu berlapang dada. Saya membalas mesej sahabat baik saya ini, “Ya, saya perlu bersangka baik dan memaafkan”. Dia memperbetulkan kata-kata saya. Katanya, “Maafkan dahulu dan bersangka baik. Apabila nti meletakkan bersangka baik dahulu, nti dah meletakkan alasan untuk memberi maaf. Sampai satu masa nanti, nti akan rasa tak puas hati balik. Mungkin atas sebab lain. Alasan memaafkan yang dahulu akan hilang rasional pada nti. Jom belajar memaafkan tanpa alasan”. Sungguh saya terpana dengan kata-katanya. Ya Allah, betapa saya perlu belajar banyak perkara dari manusia-manusia mulia ini.

Dia adalah sahabat saya yang mampu menegur saya dan tegurannya tidak pernah membuatkan saya terasa hati. Saya ingat lagi tegurannya saat kami bertemu di Sabah. Katanya, tawakal saya pada Allah tidak bulat apabila saya menceritakan pengalaman saya sebagai pesakit dan juga sebagai pelajar. Dia berpesan jangan bertawakal pada usaha dan juga pada jawapan. Tawakal sepenuhnya pada Allah. Kadangkala tanpa sedar saya bertawakal pada usaha. Betapa jauhnya saya dari pemahaman tawakal itu sendiri. Ya Allah, campakkanlah rasa tawakal yang sebenarnya padaMu dalam kegetiran berada di ambang-ambang peperiksaan yang hanya tinggal dalam masa 10 hari ini.

Saya kongsikan email sahabat saya semalam di sini sebagai peringatan kepada saya akan hakikat tawakal. Sungguh saya terharu apabila dia sanggup menaipkan semula cerpen yang ingin dikongsikannya buat saya. Betapa besarnya makna sahabat dalam hidup saya. Cerpen yang dikirimkannya terlalu bermisteri buat saya. Insya Allah..akan saya kupas hal-hal misteri ini andai punya masa kelak =) Pengajaran yang paling bermakna buat saya – Bulatkan tawakal sepenuhnya pada Allah...

“Assalamualaikum warahmatullahi taala wabarakatuh,

Ni la cerita yang ana promise nti masa kat airport hari tu...Hm.. bukan mesej cinta yang ana nak tunjuk (walaupun berulang-ulang cinta di lampubesarkan dalam cerita), tapi pelajaran tawakal di dalamnya. Nti lebih rapat dengan istilah-istilah perubatan dalam cerpen Sedingin Cinta Ibrahim ni..hihi. ana lebih dekat dengan fenomena cahaya, keajaiban air, rahsia tanah, dan maksud gerak susur udara. Jadi mungkin nti dapat hadam cepat kot cerita ni.. huhu. ana dah lama mahu kongsikan cerita ni dengan nti, sejak ana baca tulisan nti yang sarat 'kusut' dalam blog Rona Perjalanan nti....Masa nti beritahu nti di wad, baru selepas pembedahan, separuh gila ana cari cerita ni dalam majalah-majalah ANIS kat bilik ana... tak jumpa masa tu...baru minggu lepas kat rumah ni ana terserempak balik...huhu..lama juga buku ni menyorok. Apapun, ana bukan orang yang tepat untuk memberitahu atau mengingatkan nti. Ana sendiri penuh silap dan khilaf. Cuma mungkin sebagai orang yang lama pernah tengok nti dari jauh atau dekat, mungkin sebagai kawan nti, ana benci tengok nti lemah (sekarang tidak lagi ana tahu....cuma nak beritahu apa yang ana rasa masa nti dalam masa-masa cemas dulu) ...ana cuba nak letak diri ana dalam situasi nti walaupun mungkin ana tak dapat bayangkan sakit dan apa yang nti rase.... Penyakit yang Allah bagi kat nti ni, jangan buatkan nti rasa rendah diri sampai fikir yang bukan-bukan pasal perkahwinan/masa depan... yes the word is rendah diri.... ana benci tengok nti yang lemah (kasar ke perkataan lemah ni? afwan jika ya) masa mempersoal this matter... and again, i am never the correct person to remind u about tawakal. walaupun ni mungkin cuma cerita yang direka, tapi cuba kunyah satu-satu kata-kata penulisnya....InsyaAllah, ada ilmu yang banyak dalamnya....menghadap buku medic sehari suntuk,tak rasa nak pitam ke? Huhu…so, relax jap ...meh baca cerita ni....”

Uhibbuki Fillah

Allah Hafiz~

Cuma satu yang dapat saya katakan saat membaca email ni...betapa saya perlu bersyukur pada Allah kerana mengurniakan sahabat yang terlalu baik seperti ini...

2 comments:

nik solihah mujahidah nik mhd nor said...

ade shbt ana pernah gtau,,
serendah2 ukhuwwah ialah bersangka baek..
dan stggi2 ukhwah ialah ithar..

crite ape tu ye??x pnah dgr pon?sedingin cinta ibrahim?katne leh ana bace ye??

smuge ukhti bersabar dalam setiap dugaan n ujian dr Allah swt..
:)

----------------------------

o0o..ustzh maznah kee..klu btul die ustzh maznah daud..then,she's my mum's bestfriends time kt mesir..

aah..ana pon dpt tu dr daurah2..
usrah2 byk bg ilmu2..

aahh..smuga kite same2 istiqomah..

ummuafeera said...

bukan ustazah rasanya...hmmm...cikgu ...penolong pengetua...hmm...ana pun tak ingat nama penuh dia..nanti ana confirmkan semula...

hmm...kalau nti nak baca cerpen tu...passkan email nti...nanti ana forwardkan cerita tu...

There was an error in this gadget