Thursday, June 19, 2008

Malam..

Saat dua orang sahabat bertanyakan perkhabaran saya, saya katakan pada mereka bahawa saya baik-baik sahaja. Sejujurnya saya dalam kesakitan yang amat. Ukhwah yang berpaksikan kerana Allah membuatkan mereka mengetahui keadaan saya meskipun saya menafikannya. Ukhwah yang berpaksikan kerana Allah itu membuatkan dia tahu saya sedang merahsiakan sesuatu dan sedang berpura-pura. Katanya, “Look, I tell u one secret to be a good pretender, be like u always be, don’t choose anything u rarely use, otherwise u'll get caught”. Maafkan saya duhai sahabat andai saya merahsiakannya. Terlalu sukar untuk saya meluahkannya dan terlalu sukar juga sebenarnya bagi saya untuk membuatkan manusia lain merasakan betapa hebatnya ukhwah kerana Allah. Meskipun bicara kami hanya menerusi alam maya, kemanisan ukhwah itu saya rasakan dengan segenap jiwa saya.

Entri ini bukan bertujuan berceritakan mengenai kesakitan. Keperitan yang saya lalui membuatkan saya merasakan kecintaanNya. Saya sukakan kesakitan ini. Saya hanyut menyebut namaNya dalam kesakitan ini. Sungguh Dia mengetahui segalanya. Dia tahu saya akan melupakanNya andai saya sihat. Andai dulu saya pernah membenci, namun kini saya hanyut dalam kecintaan bersama penyakit ini.

Air mata meluncur laju. Saat saya sedang menulis catatan ini, sahabat saya menitipkan lagi kalimat penguat semangat. Katanya, ‘Bila berdepan dengan masalah, jangan pernah tidak letakkan Allah sebagai tempat mengadu yang awla. Allah sebaik-baik penjaga untuk nti”. Ya, saya akui kata-katanya. Saya tidak mengharapkan simpati manusia dalam catatan ini atau dalam catatan saya yang lain. Saya berkongsi catatan ini buat mereka yang turut dikurniakan ujian yang sama dengan saya. Saya tahu ada yang hadir ke laman maya yang hina ini dengan kata carian mengenai penyakit yang saya hidapi, mengenai ujian dan hal lainnya. Mungkin coretan ini buat mereka andai ada manfaatnya dan mungkin juga coretan ini sebagai penguat buat diri saya sendiri. Doa Nabi Ayub seakan akrab dalam kesakitan ini.

“Dan (sebutkanlah peristiwa) Nabi Ayub, ketika dia berdoa merayu kepada Tuhannya dengan berkata: Sesungguhnya aku ditimpa penyakit, sedang Engkaulah sahaja yang lebih mengasihani daripada segala (yang lain) yang mengasihani.” (Surah AlAnbiya':83) Tidak perlu melahirkan rasa kasihan kerana Allah lebih mengasihani saya. Allah ada bersama-sama saya dalam perjalanan ini.

Allah mengajar saya mengenai ukhwah dalam suasana malam yang hening ini. Allah temukan saya dengan manusia yang mengasihani saya keranaNya. Allah juga menemukan dan mengajar saya mengenai manusia yang hipokrit juga malam ini.

Saya tidak bersedih kerana sakit tapi saya bersedih melihat perihal manusia-manusia hipokrit yang saya temui. Sungguh hebat sekali lakonan mereka. Tapi syukur kerana saat Allah menemukan saya dengan manusia-manusia ini, saya merasakan Allah mendengar bisikan hati saya sebenarnya. Saat saya mendengar pengisian Ustaz Fauzi mengenai petikan buku Dakwah Kita susunan Assyahid Imam Hassan Al Banna, saya terasa bimbang mengapa saya tidak ditimpakan ujian saat melalui jalan dakwah ini. Allah mendengar segala gejolak hati dan menghadirkan ujian ini di saat-saat genting peperiksaan yang bakal menjelma hari Jumaat ini. Saya faham bahawa ujian ini adalah Sunnatullah jalan ini. Berlakonlah kerana saya pasti segalanya pasti akan ditayangkan semula di layar akhirat. Moga Allah mentakdirkan yang terbaik buat kalian. Pesan sahabat saya seakan bermain di fikiran, "Maafkan dan bersangka baik".

2 comments:

~:: Lu'Lu' ALMakNuN ::~ said...

"Membiarkan orang lain sahaja yang bermotivasi dalam memperolehi pahala bukanlah sifat orang beriman. Jangan biarkan kata-kata negatif orang terhadap sesuatu yang baik untuk akhirat anda, membantutkan semangat. Jadikan ia pendorong dan motivasi..."

(Ust Hj Zaharuddin Hj Abd Rahman)

p/s: insyaAllah..feera mg kuat n akn trus kuat..bilamne Allah sntiasa d hati sluruh jiwa n raga (-_-)

ummuafeera said...

terima kasih kak...doakan saya agar Allah sentiasa di hati seluruh jiwa dan raga....

There was an error in this gadget