Thursday, May 15, 2008

AlJabbar...



Ini adalah secebis catatan 'chatting' saya dengan seorang kawan..

Kawan: Afeera, salin tak apa yang prof cakap malam jumaat lepas?

Saya: Salin..tapi pointyer sahaja...saya banyak mengelamun...pointnyer bla.. bla.. bla... AlJabbar.. AlMuntaqim...

Ya, catatan saya sewaktu program pada malam Jumaat lepas terhenti saat prof bercerita tentang AlJabbar yang termasuk dalam Asma Allah. Prof bercerita mengenai kisah hidupnya sendiri. Di saat dia berdebar-debar mahu menyambut kehadiran cucu kembarnya, Allah menguji dirinya bilamana seorang dari cucunya meninggal dunia dan seorang lagi merupakan anak istimewa.

Saya sendiri baru mengetahui tentang Asma Allah ini. Ya Qahhar dan Ya Jabbar adalah dua Asma Allah yang memiliki erti hampir sama. Qahhar bererti Maha Memaksa (kehendaknya pasti terjadi, tidak bisa dihalangi oleh siapapun) dan Jabbar hampir memiliki erti yang sama, tetapi ada pula yang mengertikan Jabbar dengan Maha Perkasa (tidak bisa dihalangi/dikalahkan oleh siapapun).

Saya mengelamun. Tidak mudah rupanya saya menerima ujian. Mungkin kini saya sedar akan AlQahhar, yang Maha Memaksa. Saya hanya hambaNya. Tidak akan sesekali saya mampu mengubah kehendakNya. Allah mentakdirkan penyakit itu buat saya dan saya sewajarnya redha sebagai hambaNya.

Benar sekali doa seorang lagi prof di akhir program...Ya Allah, berikanlah kami kejayaan dalam setiap ujian yang kami lalui..

No comments: