Monday, April 21, 2008

Pudding...

Ni kisah pudding cocktail yang dijual Sabtu lepas di carnival kesihatan. Saya belajar banyak perkara dari pudding ini.

Dapat bayangkan tak bagaimana rupanya pudding ini? Hmm..inilah rupanya..



Pudding ni dimakan dengan air cocktail. Tak sedap makan berasingan. Macam tu jugalah hidup kita. Tidak boleh nak hidup tanpa sahabat. Kambing yang jauh dari kumpulan akan dimakan serigala. Kita perlukan sahabat yang baik yang mahu menegur kita di saat kita melakukan kesalahan. Kita juga perlukan sahabat yang baik yang akan membantu kita di saat kita kesulitan.

Pudding ni nampak menarik dan cantik bila bersama cocktail. Mereka saling mencantikkan. Memberi warna dan cahaya sesama mereka. Macam tu jugalah dengan kita. Nak jadi soleh dan musleh. Nak jadi yang baik dan saling memperbaikkan yang lain.

Nak masak pudding ni kena tanya resepi dari orang yang arif. Nak belajar apa-apa ilmu pun macam tu juga, kena berguru. Lebih-lebih lagi ilmu agama. Bimbang sesat.

Waktu saya tanyakan ibu saya resepi pudding ini, saya sempat menanyakan, akhir sekali kena masukkan pewarna kuning ye? Huhu..Nampak sangatlah jarang ke dapur. Rupa-rupanya tepung kastard tersebut la yang akan memberikan warna kuning. Waktu masak tu rasa excitedlah melihat tepung yang berwarna putih bertukar menjadi kuning apabila terkena air. Saat tu terasa yakin yang tepung kastard tersebut la yang memberi warna kuning pada pudding. Hmm..macam tu jugaklah nak kenal Allah. Rasa yakin kat Allah bila melihat alam sekeliling kita. Rasa yakin kat Allah bila melihat penciptaan kita sendiri.

Cuba perhati betul-betul, nak buat pudding pun ada resepi. Apatah lagi dakwah dan nak ajak manusia lain kepada Islam, mesti ada metod dan cara yang tertentu. Kenalah rajin membaca. Nak didik diri sendiri pun ada caranya tersendiri. Kena attend majlis ilmu dan macam-macam lagi.

Ada lagi. Kalau nak buat pudding ni bahan-bahannya ialah tepung kastard, air, gula dan susu cair. Tanpa salah satu barang, tak jadilah pudding ini. Hidup kita pun kenalah macam pudding. Kena berjemaah. Hidup sorang-sorang meranalah diri.

Hmm..barang-barang nak buat pudding tu datang sendiri ke? Tak kan? Kena beli kan? Macam tu jugalah jalan dakwah ni. Kena infaqkan duit dan harta. Barulah dapat rasa kemanisan dakwah tu.

Pudding ni dimasak di bawah api. Bila dah siap, barulah masuk peti ais. Hidup kita pun macam tu. Mesti diuji. Kena rasa susah. Barulah dapat syurga. Syurga kan mahal harganya. Kenalah susah sikit untuk mendapatkannya.

Nak buat pudding ni, kena masukkan tepung kastard waktu airnya belum mendidih lagi. Kalau masukkan waktu air mendidih, bergumpallah jadinya pudding tu nanti. Macam tu jugak perhubungan kita dengan manusia lain. Cubalah cari waktu yang sesuai untuk berhubung. Kalau waktu tu orang tu sedang panas, jauhkan dulu diri sementara. Dah sejuk nanti, dakwahlah dia puas-puas.

Waktu first time buat pudding ni, puddingnya keras sedikit. Buat kali kedua dan yang seterusnya barulah menjadi. Macam tu juga jalan dakwah. Buat sekali tak jadi, jangan putus asa. Kena buat banyak kali. Barulah dapat pengalaman. Barulah dapat memperbaiki diri dan metod yang digunakan.

Pudding ni tak jadi tiba-tiba. Ada prosesnya. Ada kaedahnya. Macam tu jugak jalan dakwah dan tarbiah, kenalah berperingkat. Tidak siapa pun sempurna. Kenalah faham benda tu. Setiap dari kita berusaha untuk melakukan yang terbaik dan cuba mengikut proses tarbiah (pendidikan) yang berperingkat.

Bila pudding ni dah siap dimasak, kenalah alihkan pudding ni ke loyang atau bekas yang bersesuaian. Macam tu jugaklah jalan dakwah. Kadangkala memerlukan penghijrahan. Mungkin waktu kerja nanti kita kena hantar jauh-jauh, saat tu fikirlah positif. Kena belajar tentang persekitaran dakwah yang baru. Diri sendiri pun kenalah berhijrah, dari kurang baik menjadi yang lebih baik.




Bila dah tahu resepi nak buat pudding ni, nak buat apa? Share la resepi dengan kawan-kawan yang lain. Macam tu juga dakwah. Bila kita rasa kemanisan iman dan islam dan nikmat yang paling besar iaitu mengenal Pencipta kita, kenalah share dengan orang lain juga. Kita nak manusia lain juga merasakan apa yang kita rasa.

Waktu nak masak pudding ni, kena kacau berterusan. Hidup kita pun macam tu. Kena istiqamah. Buat benda kecil sekalipun, kena istiqamah. Allah suka amalan yang sedikit tapi berterusan.

Waktu nak buat air cocktail ni pulak, kena keluarkan isi cocktail dari tin terlebih dahulu. Mengapa? Sebab nak sukat air. Bagi setin cocktail, air sebanyak ukuran dua tin cocktail tersebut. Nak dapat hidayah Allah pun macam tu jugak. Kenalah buang benda kotor dulu, barulah hidayah yang jernih tu dapat masuk ke dalam hati.

Ok, itu sahaja kisah pudding buat masa ni..Kuang3x..

No comments:

There was an error in this gadget