Tuesday, April 22, 2008

Kerdil melihat si kecil...

Buah pinggang
Mesin dialisis

Masya Allah, kagumnya tengok buah pinggang. Terasa kerdil sangat di hadapan Allah. Saya pernah menceritakan dahulu mengenai buah pinggang ni. Saiznya, Masya Allah begit kecil. Tapi fungsinya tidak mampu nak dibayangkan oleh akal semata-mata.

Kalau buah pinggang ni tak berfungsi, kenalah pergi dialysis. Mesin dialysis tu sebesar-besar mesin. Nak dibandingkan dengan buah pinggang, buah pinggang ni kecil sangat sedangkan mesin dialysis tu berganda-ganda saiznya. Amat hebatlah Pencipta buah pinggang ni.

Apa fungsi buah pinggang ni? Mesti ramai yang akan katakan buah pinggang ni fungsinya menapis sisa kotoran. Banyak lagi fungsi buah pinggang ni. Tak mampu nak diceritakan macam mana buah pinggang ni bekerja keras untuk kita. Terlalu besar nikmat yang Allah kurniakan buat kita. Salah satu fungsinya yang lain adalah menghasilkan hormon. Percaya tak? Kenalah percaya..Hormon apa? Nama hormon tu erythropoietin. Maksud erythro ialah merah. Tu sebabnya sel darah merah dinamakan erythrocyte. Apa fungsi erythropoietin ni? Dialah yang ‘stimulate’ atau pemangkin sumsum tulang untuk menghasilkan sel darah merah. Masya Allah, jauhnya buah pinggang ni berkomunikasi.

Kenapa buah pinggang yang kena ‘stimulate’ sumsum tulang untuk menghasilkan sel darah merah? Sebab buah pinggang ni dia perlukan oksigen dalam melakukan kerjanya, dan oksigen ni diangkut oleh sel darah merah. Buah pinggang sangat sensitif kalau oksigen tak cukup dalam darah dan buah pinggang akan memberi ’signal’ agar sumsum tulang menghasilkan sel darah merah yang mengangkut oksigen. Itu sebabnya kalau orang yang buah pinggangnya tak berfungsi akan mengalami ‘anemia’. Mukanya pucat sahaja sebab tak cukup sel darah merah. Dan kalau anemianya teruk, dia akan mengalami masalah pernafasan kerana oksigen tidak cukup.

Hebatnya Allah yang mencipta buah pinggang. Kerdil rasa diri ni. Tak terbayang macam mana efektifnya buah pinggang ni berkomunikasi, memberi signal pada sumsum tulang, dan melakukan pelbagai kerja. Dah berapa lama buah pinggang ni bekerja untuk kita? Tak terbayang kan? Buah pinggang ni bekerja atas arahan siapa? Buah pinggang ni patuh pada siapa? Pada Allah. Syukurlah pada Rabb yang menciptakan semua ini untuk kita. Tiada satu nikmat Allah yang mampu kita dustakan. Jangan dikenang nikmat yang hilang, kenang-kenangkan million nikmat yang lain yang Allah kurniakan pada kita.

Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan? (Surah Arrahman)

...Dan tidak ada suatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya, tetapi kamu sekalian tidak mengerti tasbih mereka. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penyantun lagi Maha Pengampun. [al-Israa 17:44]

2 comments:

Maryam Abu Ahmad said...

comel la buah pinggang tu.. :D secomel itu, patut la takleh makan pelik2 supaya kecomelan dia tidak terganggu. hiks~

ummuafeera said...

yup sangat comel..tapi boleh makan puding yang ada kat dalam entri sebelum ni..kuang3x..gurau sahaja, tapi buah pinggang memang comel..

There was an error in this gadget