Sunday, March 23, 2008

Hakikat sebuah nilai...

“Keling!! Keling!! Keling!!”. Itulah panggilan beberapa kanak-kanak kecil terhadap adik saudara saya. Barangkali kerana wajahnya yang sedikit berbeza dari kanak-kanak tersebut lantas dia dipanggil sebegitu. Namun keluar dari bibir mulus si kecil yang berusia 6 tahunJustify Full itu, ”Saya bukannya keling. Saya Muslim”. Jawapan si cilik itu tidak mampu saya berikan kepada seorang kawan yang bertanya saya sewaktu saya di tingkatan 1 dulu – ”Kau ni keling ke?”

”Dan di antara tanda-tanda (kebesaran)Nya ialah penciptaan langit dan bumi, dan perbedaan bahasamu dan warna kulitmu. Sungguh, pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi orang yang mengetahui”. ( Arrom: 22)

Begitulah firman Allah di dalam kalamNya. Ya, Allah mencipta kita dengan rupa paras yang berbeza. Saya berketurunan Malayalam yang berasal dari Kerala, India. Di kalangan saudara mara saya sahaja ada yang berkulit putih dan ada juga yang gelap. Dan amat sadis apabila ada yang memanggil mereka yang berkulit gelap ini dengan panggilan kicap dan lain-lain lagi.

Bila saya memikirkan semua ini, kisah Saidina Bilal yang diceritakan oleh panelis ketika forum Maulidurrasul tempoh hari menggamit hati dan jiwa.

Saidina Bilal hanyalah seorang hamba kepada tuannya sebelum keislamannya. Seakan-akan tiada lagi masa untuk memikirkan mengenai dirinyasendiri kerana kehidupannya adalah seperti boneka yang boleh dipermainkan sesuka hati oleh tuannya. Dia dilayan seperti binatang, dihina dan dikeji saban waktu.

Namun ajaran Rasulullah saw memberi nilai baru kepada Bilal. Bilal menjadi mulia kerana Islam. Saidina Bilal berasa izzah dengan islam. Lantas kerana itu kasih Bilal kepada Rasulullah saw terlalu tinggi. Di saat Saidina Bilal bersyahadah, seolah-olah darah yang mengalir dalam jiwanya turut bersyahadah. Lantas kerana itu Saidina Bilal tidak akan gentar untuk syahid kerana agama ini.

Di saat peristiwa Fathu Mekah (pembukaan kota Mekah), Rasulullah sekali lagi mengangkat martabat Bilal apabila menyuruhnya memanjat Kaabah dan melaungkan azan. Di saat itu, puak kafir Quraisy tertunduk malu. Saidina Bilal yang pernah dikeji dan dicaci telah menjadi begitu mulia kerana keimanan dan keislamannya. Lantaran kerana peristiwa ini, kasih Saidina Bilal kepada Rasulullah terus bersemarak. Saidina Bilal yang gelap dan hodoh di mata manusia diangkat tinggi oleh Rasulullah saw.

Lantas kerana itu terakam kisah yang saya perolehi di blog – http://ulamaummah.blogspot.com. Kisah yang menyentuh hati kita yang menunjukkan betapa kasihnya Saidina Bilal kepada Rasulullah saw. Bersama kita hayatinya.

Saidina Bilal ra dan cinta Rasul saw

Selepas kewafatan Rasulullah saw, saidina Bilal ra antara sahabat yang tidak mampu lagi bermukim di bumi Madinah. Segala-galanya di kiri dan kanannya mengingatkan kembali kepada nostalgia bersama nabi saw. Lantas beliau membawa diri ke Badariaan – sebuah tempat berdekatan Syam – untuk mengurangkan kesedihan hati.

Satu hari saidina Bilal ra didatangi oleh baginda saw dalam mimpi. Baginda saw berkata : “Mengapa kamu menyepi wahai Bilal? Tidakkah kamu teringin menziarahiku ketika ini?”.

Tersedar daripada tidur dengan dalam keadaan sedih dan takut, beliau dengan segera menunggang kenderaan menuju ke Madinah dan terus mendatangi kuburan nabi saw. Kesedihan menyelubungi diri, kisah pahit manis perjuangan bersama nabi saw telah meletakkan cintanya kepada rasulullah saw melebihi daripada segala-galanya. Kini semuanya tinggal kenangan dalam memori.

Seusai melepas rindunya kepada baginda saw di perkuburan tersebut, dia mencari-cari cucu kesayangan nabi saw, Hasan dan Husin ra. Mereka dipeluk cium tanda cinta yang tidak berbelah bahagi. Pinta mereka kepada saidina Bilal ra ; “kami berharap sangat untuk mendengar kembali azanmu yang telah dikumandangkan kepada Rasulullah saw di masjid.”

Bagi tidak menghampakan harapan tersebut, bumbung masjid tempat yang selalu dia berdiri mengalungkan azan dipijaknya kembali. Azan pertama dalam sejarah Islam dari mulut bekas seorang hamba ini merupakan satu penghargaan nabi saw kepadanya.

Nafas ditarik…..azan dilaungkan dengan penuh syahdu. Bila kalimah ‘Allahu Akbar! Allahu Akbar!’ dialunkan, bergegarlah seisi Madinah.

‘Asyahadu an la ilaha ila Allah’, jiwa penghuni Madinah makin bergetar. Suara yang pernah didengari pada waktu dan ketika nabi saw masih hidup kembali memenuhi ceruk-ceruk Madinah.

Takkala laungan ‘Ashadu an na Muhammadan Rasulullah’ kedengaran, keluarlah para wanita daripada rumah-rumah mereka seraya berkata ; ‘Adakah Rasulullah saw telah dibangkitkan?’.

Seisi Madinah diselubungi hiba, azan saidina Bilal ra mengingatkan kembali kepada nostalgia manis bersama baginda saw. Tidaklah dilihat satu hari pun yang paling banyak manusia menangis di Madinah selepas kewatan nabi saw selain daripada hari tersebut, dek kerana rindu dan teringatkan nabi saw.

Inilah tanda cinta para sahabat kepada Rasulullah saw, yang sukar untuk kita temui sekarang.

(Adaptasi daripada riwayat ibnu asakir daripada sanad junaid)

Bila membaca kisah Saidina Bilal, saya teringat juga pengisian Ustaz Zahazan ketika membicarakan mengenai Luqmanul Hakim. Luqman ini hitam, hidungnya penyek tetapi diberi hikmah oleh Allah. Kata ustaz, hitam dan hidung penyek itu hanyalah pandangan manusia semata-mata terhadap orang yang hodoh. Tapi hakikatnya setiap ciptaan Allah adalah cantik. Seorang kawan pernah mengatakan bahawa dia dia tidak berpuas hati dengan ciptaan dan rupa pasanya. Saya hanya mampu mendoakannya sahaja. Moga satu masa nanti apabila dia menyedari bahawa dia adalah salah satu dari makhluk yang diciptakan Allah, dia akan berasa izzah dengan dirinya kerana setiap ciptaan Allah itu cantik.

Hakikatnya, ikatan hati dan ukhwah itu perlu diikat atas tali kefahaman kepada Islam bukan di atas rupa paras. Masih saya ingati lagi sahabat-sahabat di matrikulasi. Walau berbeza rupa, mereka tetap melayan saya dengan saksama. Terasa kehangatan ukhwah Islam apabila kami makan bersama di dalam talam dan melakukan pelbagai aktiviti bersama.

Tidak lupa juga akhawat yang saya temui saat ini. Banyak sekali perkara yang saya pelajari dari kalian. Terlalu indah ukhwah ini. Apabila makan bersama di dalam dulang, mereka hanya mengambil bahagian yang kurang baik. Bahagian yang terbaik akan ditolak kepada sahabat yang lain. Begitu juga ketika tidur, mereka akan memberikan tempat yang terbaik buat sahabat mereka, namun tidak buat diri mereka. Masya Allah, Islam mengikat hati kami dengan sebegitu sekali sehingga kehangatan ukhwah itu tidak mungkin mampu diterjemahkan dengan kata-kata.

Saya juga mengharapkan perkara yang sama dengan kawan-kawan sekuliah di sini dan sahabat-sahabat yang saya temui di alam maya ini. Moga Islam yang menghubungkan kita, bukannya bidang perubatan dan perkara lain kerana saya bimbang sekiranya ianya diikat hanya di atas dasar belajar di dalam bidang yang sama atau perkara lain, apabila semua itu tiada nanti, kami akan membawa hala tuju masing-masing. Sedangkan sekiranya ianya diikat atas kasih sayang Islam yang turut menjaga hak kawan-kawan bukan Islam saya juga, pastinya ukhwah ini akan berterusan selamanya hingga bertemu Allah kelak

Sejujurnya, Islamlah yang mengajar saya melihat manusia dengan kaca mata hati. Islam menjadikan mereka cantik melebihi kecantikan seorang artis ataupun model yang jelita.

Sewajarnya anak-anak kecil juga perlu diajar bahawa setiap ciptaan Allah itu cantik. Kisah Bilal dan Luqmanul Hakim perlu dititipkan buat anak-anak ini agar mereka mampu menghormati insan lain. Malah akhlaq mereka terhadap mereka yang bukan beragama Islam juga perlu dibentuk. Di saat mereka memanggil dengan sebutan ”orang India itu” atau ”orang Cina itu”, sewajarnya ibu bapa berperanan agar mereka memanggil dengan sebutan yang lebih menunjukkan rasa hormat seperti ”uncle” atau ”aunty”. Perkara yang simple sebegini kadangkala dipandang enteng oleh kita. Anak-anak perlulah dididik agar mereka memahami bahawa Islam memelihara maruah seorang Muslim dan juga bukan Muslim.

Saya juga masih mengingati kata-kata calon bukan Islam pertama PAS yang bertanding di kawasan saya atas tiket PKR apabila membicarakan keadilan Islam, ” ln Kelantan, there has been no demolition of Hindu or Chinese temples, but in Selangor (state) there are issues like the demolition of temples,". Seorang India yang berpendidikan tinggi mampu memahami keadilan Islam dan percaya bahawa Islam memberi keadilan kepada Muslim dan juga mereka yang bukan Muslim.

Keadilan di dalam Islam bukan hanya pada kuil dan tempat peribadatan sahaja tetapi melebihi aspek itu. Islam adil dalam segala segi dan Islam juga adil dalam soal maruah tidak kira kepada mereka yang Muslim ataupun bukan. Islam memberi nilai kepada manusia. Moga nilai ini membentuk peribadi kita.

4 comments:

Maryam said...

akak diejek oleh kaum keluarga kerana fizikal lengan yang tak sempurna padahal ianya diwarisi dari mereka sendiri. :((

Ummu Afeera said...

kak, katakan sahaja pada mereka lengan yang tidak sempurna itu juga adalah kuasaNya..moga apabila mereka ingin mengejek buat kali kedua, mereka akan teringat akan kekuasaannya..

zaid_aiman said...

good article. i love it

Ummu Afeera said...

Alhamdulillah:)