Thursday, February 21, 2008

Riya' dan ujub...

Riya’ dan ujub. Dua dosa yang sukar untuk dilihat. Riya’ ni apa? Riya’ ni bila kita buat sesuatu kerana orang dan meninggalkan sesuatu kerana orang. Kita buat sesuatu kerana orang contohnya adalah kita rajin bila si dia ada. Kita tinggalkan sesuatu kerana orang contohnya adalah apabila kita nak buat solat sunat dan kita takut orang akan cakap kita wara’, maka kita pun tinggalkanlah solat sunat tersebut.

Ujub ni pula adalah bangga diri. Kita rasa bangga dapat bercakap. Kita rasa bangga dapat mengalirkan air mata insan lain.

Dua-dua dosa ni adalah dosa hati. Susah sangat nak nampak.

Ujub misalnya, kadang kita seorang pun boleh berlaku. Contohnya kita bangun qiam, mak ayah kita tak tahu, kawan-kawan kita pun tak tahu, dan kita pun rasa bangga dapat bangun malam ni even orang lain tak bangun.

Dua dosa ni terlalu bahaya dan kadangkala kita tidak sedar pun. Apa nak buat bila dua perasaan ni menyerang? Istighfar banyak-banyak sehingga hati terasa tenang. Selain tu, cuba lihat alam ni. Terlalu luas bukan? Bayangkan kita dengan bumi ini. Bayangkan kita pula dengan alam semesta yang luas. Bukan satu sahaja matahari, ada jutaaan lagi matahari di angkasa luar sana. Bayangkan galaksi bima sakti. Terlalu luas bukan. Berdirinya kita di bumi Allah ini hanyalah menyedarkan kita bahawa kita ini adalah terlalu kecil sebenarnya. Tidak kira kita ni doktor, ahli farmasi, professor atau siapa sahaja. Kita terlalu kecil sebenarnya. Insya Allah, dengan merasakan kekerdilan seorang hamba, akan terhapuslah perasaan ni tadi. Sama-samalah kita melawan dua perasaan ni. Moga Allah memberikan kekuatan. Tulisan ini adalah peringatan buat diri ini.

No comments:

There was an error in this gadget