Tuesday, February 05, 2008

Hippocampus...


Setelah lama meninggalkan addmath, akhirnya saya menyentuhnya kembali apabila adik saya meminta bantuan. Saya kira saya sudah terlalu jahil mengenai addmath apabila terlibat dengan pelajaran yang melibatkan perubatan sehari-hari. Saya silap perkiraan sebenarnya. Hippocampus saya yang digunakan untuk menyimpan maklumat jangka masa panjang masih berfungsi lagi nampaknya. Alhamdulillah, setinggi-tinggi kesyukuran saya rafa'kan kepada Allah yang mencipta otak saya dengan segala kesempurnaan. Alhamdulillah, setelah lama tidak menggunakan kalkulator, saya masih lagi mengingati cara mencari punca (root) dengan menggunakan kalkulator.

Hebat bukan Allah yang mencipta hippocampus untuk menyimpan maklumat jangka masa panjang (long term memory)? Cuma saya tertanya-tanya, adakah saya mengingati ISK (Inilah Sejarah Kita) yang saya pelajari dari akak-akak yang begitu bersemangat menceritakannya?Ingatkah saya akan luka ummah? Ingatkah saya tentang pembunuhan 1 juta umat Islam yang dibunuh oleh tentera Tartar? Ingatkah saya akan Palestina? Ya Allah, biarlah hippocampus saya berfungsi dengan baiknya dan mengingatkan saya tentang semua ini. Biarlah hippocampus saya mampu mengembalikan kembali semangat saya yang sirna.

No comments: