Wednesday, August 29, 2007

Pandangan..

Coretan saya ini hanya luahan hati saya semata-mata. Dan tidak sesekali nukilan yang terpendam lama di lubuk hati ini benar.

Sudah hampir 3 minggu saya di sini dan Hari Sukan sedang berlangsung dengan meriahnya. Namun ada sesuatu yang menggelisahkan hati saya. Saya memberi nama untuk bermain bola jaring tapi selama dua kali sesi pertandingan, saya tidak bermain. Sebabnya? Saya tidak suka ada lelaki yang memerhatikan permainan tersebut.

Saya tidak pasti apa sebenarnya yang saya lalui. Hal ini benar-benar menggelisahkan. Adakah saya terlalu kolot? Adakah saya tidak professional? Adakah saya mengalamai inferiority complex?? Saya tidak pasti tapi hati saya tidak menyukainya. Saya tidak suka apabila ada lelaki yang menjerit-jerit memanggil nama perempuan. Bahasa mudahnya, saya tidak suka kehadiran lelaki dalam sesi perlawanan.

Tanpa lelaki, saya yakin bahawa saya boleh bermain. Sekiranya saya perlu bermain futsal juga, saya akan bermain dengan sepenuh hati. Syaratnya, tanpa lelaki.

Permintaan saya ini pastinya asing di dunia yang telah hilang ciri keislamannya. Di sudut yang lain, saya ada seorang kawan. Dia ber‘couple’. Saya begitu hairan apabila dia tidak cemburu melihat ‘boyfriend’nya itu mengusha perempuan lain di hadapannya. Saya tanyakan, mengapa?? Mudah sahaja jawapan yang diberi. Dia juga mengusha lelaki lain di belakang ‘boyfriend’nya itu. Terkesima rasanya saya. Saya tidak pasti apa yang akan terjadi di alam rumah tangga mereka kelak.

Lelaki yang paling saya hormati di dunia ini adalah lelaki yang menjaga pandangannya. Lelaki ini sahaja yang akan membuat saya tertunduk malu. Tapi terlalu sukar untuk menemukannya. Saya temui ramai lelaki yang mampu berucap, memberi tazkirah, menyertai usrah, menghadiri program agama dan lainnya, tapi terlalu sukar untuk menemukan lelaki yang menjaga pandangan mata. Terlalu sukar. Terlalu sukar dan terlalu sukar. Dunia ini asing bagi saya dan sikap saya.

No comments: