Monday, March 26, 2007

Surah Luqman...

Saya ingin berkongsi apa yang saya pelajari tadi dengan awak. Mengenai Surah Luqman. Siapa Luqman ini? Dia bukanlah Nabi dan dia juga bukanlah Rasul. Dia hanyalah seorang manusia yang ditawarkan Allah padanya dua pilihan – nubuwwah (kenabian) atau hikmah (kebijaksanaan). Lantas Luqman memilih hikmah (kebijaksanaan).

Sebagai manusia biasa, saya, awak dan awak hendaklah sentiasa memohon hikmah dari Allah. Ingat tak doa “allahummaftah alaina hikmataka” – Ya Allah, kurniakanlah kami hikmah dari sisiMu. Apa kepentingan hikmah ini? Supaya kita mampu berindak dengan betul pada masa yang betul. Sebagai contoh, seorang doktor memerlukan hikmah agar dia dapat membantu pesakitnya pada masa yang sewajarnya dan agar dia dapat memberi medication yang sebetulnya.

Luqman ini adalah manusia yang bijak. Kebijaksanaan dia diiktiraf Allah. Mesti awak pernah nasihat anak awak kan? Saya tak pernah. Saya tiada anak lagi. Semestinya ramai bapa di dunia ini pernah menasihati anaknya. Tapi nasihat Luqman kepada anaknya ini diiktiraf Allah. Ianya dicatatkan di dalam AlQuran dan perkara ini adalah kekal sehingga akhirat agar kita mampu menjadikannya sebagai satu bentuk tarbiah (pendidikan) yang baik.

Tarbiah dalam Islam berperingkat. Allah sendiri menurunkan AlQuran dalam keadaan berperingkat. Allah tidak pernah menurunkan AlQuran dalam bentuk sebuah buku yang lengkap mahupun e-quran seperti yang ada hari ini. Allah menurunkannya mengikut setiap kejadian yang berlaku.

[12] Dan sesungguhnya Kami telah memberi kepada Luqman, hikmat kebijaksanaan, (serta Kami perintahkan kepadanya): Bersyukurlah kepada Allah (akan segala nikmatNya kepadamu) dan sesiapa yang bersyukur maka faedahnya itu hanyalah terpulang kepada dirinya sendiri dan sesiapa yang tidak bersyukur (maka tidaklah menjadi hal kepada Allah), kerana sesungguhnya Allah Maha Kaya, lagi Maha Terpuji.

Allah menyebut dalam ayat ini tentang syukur. Bila kita bersyukur, faedahnya hanya untuk diri kita sendiri. Kita tidak syukur pun, Allah tetap kaya. Allah tidak perlukan pun syukur kita sebenarnya. Allah dah ada malaikat-malaikat yang sentiasa berzikir padaNya. Nisbah kita dengan makhluk Allah yang lain hanya 1%. Tiada signifikan pun bilangan kita. Maka, bersyukurlah di atas setiap pemberian Allah.

Nabi Sulaiman misalnya pernah melalui satu lembah dan dia mendengar suara semut. Dia bersyukur kepada Allah kerana diberikan kelebihan memahami bahasa haiwan. Apa yang ada pada kita hari ini adalah ujian Allah untuk melihat sejauh mana kita telah bersyukur.

[13] Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, semasa dia memberi nasihat kepadanya: Wahai anak kesayanganku, janganlah engkau mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), sesungguhnya perbuatan syirik itu adalah satu kezaliman yang besar.

Ayat ni nampak ringkas sahaja. Tapi ayat ini menjawab persoalan setiap masalah sosial yang ada hari ini. Apabila Luqman berkata kepada anaknya, dia menyebut : Ya bunayya. Maknanya –wahai anak kesayanganku. Makna perkataan ini sangat mandalam. Ianya menunjukkan kata yang begitu lembut dan manja sekali. Berapa ramai ayah yang apabila bercakap dengan anaknya, dia akan menggunakan kata yang begitu lembut ini ? Saya tidak minta awak membandingkan semua ini dengan ayah awak. Sekurang-kurangnya awak boleh berubah, boleh merancang untuk kehidupan awak pula. Yang lalu, biarlah berlalu. Rancang untuk masa depan. (Tapi ayah saya seorang yang sangat baik).

Apa perkara pertama yang Luqman beritahu pada anaknya ? Luqman tidak suruh anaknya belajar betul-betul. Luqman suruh anak dia agar jangan mempersekutukan Allah. Inilah prinsip pertama dalam mendidik anak. Rasakan dalam diri anak akan kehadiran Allah.

[14] Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya) dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan).

Mendalam makna ayat ini. Allah guna istilah ‘wahnan ‘ala wahnin’ –kesusahan demi kesusahan. Dahlah susah, susah lagi. Waktu mengandunglah kebanyakan ibu mengalami sesak nafas dan macam-macam lagi complication. Sebabnya, anak tekan diaphragm sampai menggangu sistem pernafasan ibu. Anak akan ambil banyak nutrisi dari si ibu. Dah habis bersalin, ibu ni kena pula menyusukan anaknya selama dua tahun. Ayat ini menunjukkan relevannya family planning. Menyusukan anak adalah natural contraception (kaedah pencegahan kehamilan semulajadi). Bila menyusukan anak, awak akan mengelak proses ovulation dan seterunya mengelak kehamilan. Cuba awak renung ayat tu baik-baik. Kenapa Allah tidak sebut menyusukan sahaja? Kenapa Allah sebut jangka masa penyusuan iaitu selama dua tahun. Dalam ayat yang lain pula, Allah menyebut dua tahun LENGKAP.

Tidak perlulah bising-bising cakap family planning ni agenda Yahudi dan lain-lain. Family planning dalam Islam bukannya tidak mahu anak. Family planning dalam Islam adalah spacing baby. Kenapa perlu family planning? Untuk kesihatan si ibu. Berikanlah peluang kepada wanita untuk mengumpul semula kekuatannya yang hilang. Dan yang lebih penting, biarlah dia mempunyai masa untuk memberi sepenuh kasih sayang kepada anaknya.

Selain itu, family planning juga perlu untuk mengelakkan berlakunya sibling rivalry. Ramai anak-anak yang saling bercakaran kerana perkara ini. Dia rasa ibu bapa dia sayang akak atau abang dia sahaja. Semua ini berlaku apabila tiada family planning.

Dalam ayat ini, Allah tunjukkan betapa pentingnya hubungan kekeluargaan. Segala masalah sosial yang berlaku hari ini adalah disebabkan kehancuran institusi kekeluargaan. Kalau si ayah keluar pukul 8 pagi dan balik lewat malam, ibunya pun nak keadilan yang sama. Bukankah hari ini wanita inginkan hak yang sama rata dengan lelaki ? Sedarlah wahai kaum ibu sekelian, tanggungjawab anda begitu besar.

Selain itu, ramai pasangan apabila ingin berkahwin, yang ada dalam minda masing-masing adalah mengenai pasangan mereka sahaja.Nak isteri macam gini. Nak suami macam gitu. Macam-macam ada. Jarang yang memikirkan soal anak-anak, dan tarbiyatul aulad. Jangan ikuti Barat. Barat sahaja yang mengajar mengenai soal pasangan sahaja. Macam cerita Cinderella. Kisah tergantung bila telah berkahwin. Sebenarnya fasa setelah berkahwin itu lebih penting. Adakah dia seorang ayah yang baik? Adakah si suami telah memberi asuhan yang sewajarnya kepada si anak? Nasihat saya, fikirlah baik-baik sebelum mengambil sebarang keputusan untuk mendirikan rumah tangga.

Kalau ada kesempatan, entri ini akan bersambung...

No comments:

Share it