Sunday, March 25, 2007

Peduli...

Klik sini

Saya tidak pasti apa perasaan awak tatkala membaca berita tersebut. Cuma berita tersebut membuatkan saya terkenangkan seorang sahabat saya.

Kami berjumpa tidak sampai 24 jam dalam suatu program. Saya dan dia ditempatkan dalam satu kumpulan. Luahan hatinya tatkala diskusi berjalan sememangnya meruntun hati saya.

Pakciknya telah ditahan di kem tahanan Teluk Guantanamo. Saya tidak pasti adakah pakciknya itu merujuk kepada Mohammed Farik bin Amin Zubair seperti yang dipaparkan oleh berita hari ini. Saya juga gagal mengingati nama sahabat saya ini. Cuma wajahnya sahaja yang dapat saya ingati.

Saya bertanya padanya, apa tindakan yang diambil oleh pemimpin negara ini? Jawapannya mudah -tiada tindakan. Dia juga sudah lama tidak mengetahui nasib pakciknya itu.

Perkara pertama yang bermain di dalam kepala saya adalah tahap kepedulian saudara seislam. Sememangnya tiada siapa peduli. Saya juga tidak tahu perihal perkara ini sekiranya saya tidak bertemu dengannya.

Bila fikir balik mengenai soal murtad, saya percaya tiada siapa yang memiliki kepedulian yang tinggi. Cuma bila terkena batang hidung sendiri, baru mahu terngadah. Sama sahaja dengan berita ini.

Keluarganya sahaja yang tersiksa dengan fitnah dari barua dunia yang bernama Amerika itu. Siapa lagi yang peduli? Rakyat negara ini lebih peduli dengan apa yang terjadi kepada peserta AF dari soal-soal sebegini.

Rasa-rasanya, kalau hal sebegini pun kita tidak peduli, adakah kita peduli dengan nasib rakyat Palestin?

Amerika, dendam saya padanya terlalu membara. Saya terbayang perasaan seorang ibu yang terpisah begitu lama dari anaknya. Saya juga terbayangkan perasaan seorang ayah yang begitu menanti kepulangan anaknya.

Saya yakin 100% berita yang saya baca itu adalah penipuan semata-mata.

No comments: