Tuesday, January 09, 2007

Ihsan..

Satu perkara yang saya pelajari dari Kak Maryam adalah berkenaan ihsan – melakukan sesuatu seolah-olah Allah melihat kamu. Kadangkala sesuatu perkara sudah diketahui begitu lama, namun hati hanya tersentak untuk berfikir apabila diberitahu oleh insan tertentu. Saya terkesan dengan penerangan Kak Maryam.

Ihsan ni lebih terasa dalam dunia tanpa sempadan ini. Chatting, friendster dan banyak perkara lainnya memerlukan ihsan - berfikir sepanjang masa bahawa Allah melihat kita. Segalanya akan dipersoalkan kembali oleh Allah.

Dalam kesempitan waktu yang saya ada sebagai pelajar perubatan, saya bertatih mengasaskan sebuah yahoo groups. Masih banyak kelemahan di sana sini pastinya. Dan saya menemukan karenah manusia yang berwarna warni ragamnya. Maka, ihsan perlulah dititik beratkan agar segalanya masih dalam batasan agama.

Dunia tanpa sempadan ini terlalu banyak durinya. Berhati-hatilah. Kita akan menemukan kebaikan dan kadangkala menemukan kejahatan. Usah terpedaya dengan manusia yang anda temui menerusi dunia ini. Usah percaya saya juga. Pertemuan sahaja yang akan membuktikan segalanya.

Satu perkara yang saya pelajari dari dunia ini adalah peri pentingnya niat. Segala yang anda temukan bergantung pada niat. Saya pernah menginginkan kebaikan. Dan saya pernah bertemu dengan manusia jahat yang bertopengkan kebaikan, namun melalui dirinya juga saya menemukan kebaikan akhirnya. Niatkan segala-galanya kerana Allah. Pasti anda akan menemukannya.

No comments: