Wednesday, January 17, 2007

Kematian...

Sekarang ini saya sedang bergelumang dengan segala macam nota mengenai virus, mikrob, parasit dan segala macam makhluk halus yang tidak dapat dilihat oleh mata kasar. Tertekan sekali rasanya menunggu saat-saat akhir peperiksaan.. Saat ini saya begitu rindukan bonda yang masih berada di Mekah dan akan bertolak ke Madinah esok. Saya rindukan bicaranya. Saya rindukan segala-galanya tentang dia.

Inilah jangka masa paling panjang saya tidak mendengar suaranya. Saya tidak puas dimanjai. Saya menghitung hari untuk bertemu dengannya. Barangkali saya begitu merinduinya kerana saya tertekan dengan segala macam masalah. Terlalu sukar rasanya menjaga hubungan dengan manusia. Saya penat melayan karenah manusia namun selagimana saya melayari bahtera kehidupan di dunia ini, saya perlu belajar mengenai manusia. Tidak cukup dengan struktur anatominya, saya perlu belajar segala-galanya mengenai mereka.

Tadi saya berchatting dengan seorang sahabat saya yang kini berada di Sabah. Saya meminta nasihat daripadanya. Jawapannya mudah namun membuatkan saya tersentak dan berfikir panjang. Katanya, “Cukuplah kematian sebagai nasihat”. Kadangkala saya ingin sekali merasai apa yang dinamakan sebagai kematian. Perasaan itu hadir tanpa diminta. Amal saya belum cukup pastinya, tapi itu bukanlah alasan untuk tidak merindui apa yang dinamakan sebagai kematian. Kematian yang memisahkan saya dengan segala-galanya dari dunia. Perjalanan dunia yang berwarna warni rencamnya, peperiksaan yang akan saya lalui, renik-renik kesusahan semuanya adalah untuk berdepan dengan kematian yang menjanjikan sebuah pertemuan. Pertemuan yang menjanjikan suatu nikmat. Pertemuan dengan Allah yang telah mencipta saya.

Belajar mengenai makhluk halus seperti mikrob,virus, parasit dan bacteria ini juga adalah suatu perjalanan untuk menghubungkan saya dengan Pencipta saya. Makhluk yang begitu halus ini, mampu memberikan mudarat kepada manusia yang bermilion kali lebih besar daripadanya. Raja Namrud yang memiliki segala kekayaan mati hanya kerana seekor nyamuk. Cukuplah kisah itu kepada mereka yang mahu berfikir.

Banyak sekali STD (Sexually Transmitted Disease) yang saya pelajari. Penyakit yang disebabkan zina. Saya tidak perlu menggunakan istilah yang berlapis seperti seks rambang untuk menggantikan istilah zina..Rasuah tetap rasuah. Tidak perlulah nak guna istilah politik wang. Zina tetap zina – haram di sisi Allah. Kebanyakan penyakit yang disebabkan zina adalah asymptomatic (tiada tanda) pada mulanya. Setelah bertahun baru anda akan menyedarinya.Saat itu anda akan menderita. Menderita dengan apa yang dinamakan sebagai sebenar-benar derita. Kebanyakan penyakit ini tiada ubatnya. Dan anda yang melakukan zina akan mati dalam keadaan yang begitu menakutkan dan mengaibkan. Ikutilah perintah Allah, jauhilah zina.

Saya ingin meneruskan pelajaan saya. Meneruskan hari-hari saya untuk bertemu dengan Pencipta saya. Doakan saya dikurniakan syahid di jalannya…

No comments: