Friday, December 29, 2006

Mayat Yahudi...


Saya mengetahui cara pengebumian mayat orang Kristian, Cina, India, dan lain-lain melalui media. Namun, tidak pernah terlintas dalam minda benak saya, bagaimanakah caranya pengebumian mayat seorang Yahudi.

Saya hanya mengetahuinya melalui usrah dengan seorang pensyarah di sini. Rupanya mayat orang Yahudi ditanam dalam keadaan berdiri. Bagi mereka, kehilangan seorang Yahudi adalah suatu kehilangan yang begitu besar. Upacara pengebumian perlulah dilakukan dengan keadaan yang begitu rahsia. Ego Yahudi begitu tinggi sehinggakan masih ingin berdiri meskipun telah bergelar mayat.

Cuma persoalan yang bermain di dalam minda saya, apakah nilai mayat seorang Islam? Bagi orang Islam sendiri, kehilangan saudara-saudara seaqidah adalah perkara biasa. Syahidnya ribuan nyawa adalah suatu yang biasa. Ya, begitu biasa. Berkecainya nyawa saudara seislam adalah lumrah. Tangisan mereka hanya memekakkan telinga.

Hirisan kulit saudara Islam yang terdampar seakan tidak bermakna. Siapa yang masih menitiskan air mata memikirkan mereka? Ya, umat Islam sudah lupa. Lupa segalanya.

Lupa bahawa musuh bersatu membidikkan anak panah ke arah mereka. Lupa bahawa musuh telah berjanji dan membahagikan tugas agar tonggak Islam tidak berdiri. Mereka terus terlupa bahawa hancurnya dunia lebih kecil di hadapan Allah daripada pembunuhan seorang Muslim.

Kelupaan apakah ini?!!!

No comments: