Monday, November 13, 2006

Kolestrol

HMG CoA Reductase adalah enzim yang digunakan dalam penghasilan kolestrol di dalam tubuh manusia. Nama ini perlu diketahui oleh setiap pelajar perubatan. Ubat kolestrol (Statin) yang amat terkenal di kalangan kita digunakan untuk merencat aktiviti enzim ini. Ubat ini menjadi azimat yang tidak terkira dalam bidang perubatan. Sebiji ubat ini berharga kira-kira RM5.60 . Gabungan ubat kolestrol dan Viagra menjadi perniagaan yang tidak terkira di dunia ini.

Terdapat syarikat-syarikat besar di dunia ini yang menggunakan ubat ini untuk memperolehi pendapatan lumayan dan seterusnya keuntungan tersebut digunakan untuk melakukan pembantaian ke atas umat Islam di Iraq dan Palestin.

Tanpa sedar pemakanan kita sehari-hari menjadi punca kepada penderitaan saudara seislam kita. Salah satu rancangan Zionis adalah menyerang kita dari sudut makanan. Adalah menjadi tanggungjawab umat Islam untuk menjaga pemakanan mereka dan seterusnya kesihatan mereka. Salah satu punca gemilangnya generasi Islam dahulu adalah bila mana mereka menjaga kesihatan mereka. Penjagaan pemakanan membolehkan mereka untuk bangun berqiamullail pada waktu malam.

Pemakanan yang tidak terancang menjadi faktor pengumpulan kolestrol dan seterusnya menyebabkan kita memerlukan pengambilan ubat kolestrol sehari-hari. Dan ini sewajarnya perlu diberi perhatian untuk setiap insan yang mengambil berat mengenai nasib malang yang menimpa umat Islam sedunia.

Perkara yang saya bangkitkan ini juga sewajarnya menjadi perkara penting yang wajar difikirkan oleh setiap pelajar perubatan Islam. Menjadi tanggungjawab kita untuk mendalami sedalam mungkin ilmu agar kelak mampu menghasilkan alternatif yang mampu menggantikan penggunaan ubat kolestrol ini. Barangkali ilmu genetik perlu didalami agar kita mampu mengawal kuantiti enzim HMG CoA Reductase di dalam sel kelak. Terdapat banyak yang perlu dipelajari dan perjalanan ini masih panjang sebenarnya. Fikir-fikirkan. Segala yang saya nukilkan di sini tidak lain sebagai teguran kepada diri saya juga. Allahu A’lam.

No comments: