Thursday, November 16, 2006

Kerasnya hati..

Kekerasan hati kadangkala sukar diterjemahkan. Kadangkala persoalan mengenai hati sukar dijawab. Terlalu sukar memahami hati. Terasa kerasnya hati, tapi tatkala berhadapan denganNya, sukar diri menceritakan segalanya. Mengapa hati ini begitu keras? Mengapa? Terlalu banyak persoalan yang memerlukan kepada penelitian yang berbalik kepada mata hati sendiri.

Chatting bersama sahabat sedikit sebanyak memberi jawapan kepada permasalahan hati yang saya hadapi.

"Cuba check,lurus tak hati? Berkait pula dengan iman. Berkait pulak dengan lidah,lurus ke lidah? Mungkin ada terlepas cakap, ada yang makan hati, mana tahu tu yang jadi sebab hijab Allah".

"Bila kita serahkan sepenuhnya urusan kita kat Allah,takkan timbul masalah redha ni.Bila tawakkal betul pd Allah, kita akan terima apa pun yang diberi, datanglah redha pada Allah, barulah lahir syukur yang betul pada maknanya".

"Bila hati diuji,iman di duga masalah datang bertimpa, ingatlah Allah sedang melihat kita. Memandang kita dengan pandangan Rahimnya,nak tengok samada hamba yang bertuah ni nak balik mengadu pada yang punya segala, atau memilih manusia atau dunia untuk meluah rasa .Simplenya,anti antara yang terpilih.Terpilih pula maksudnya,Allah tau anti ni kuat.Jadi kenapa mesti menafikan kekuatan itu?".

Setiap bait kata-katanya menusuk jauh ke dalam hati. Kadangkala saya sukar mencari asbab segalanya. Saya ingin bersuara, tapi tiada kata. Saya ingin menulis, tapi sukar menarikan jari jemari untuk mencoretkan sesuatu pada helaian kertas. Kadangkala terasa betapa kosongnya kehidupan bila tiada iman yang menjadi penyuluh sebuah kehidupan. Benar kata-kata sahabat saya. Adakah saya memilih manusia atau dunia untuk meluah rasa? Atau memilih Allah? Kadangkala sukar untuk mengadu kepada Allah terlebih dahulu dan begitu mudah lidah meluahkan segalanya kepada manusia dan dunia.

Kejamnya saya kepada Allah. Tidakkah saya tahu bahawa Allah yang mengetahui setiap sel sehingga kepada 'molecular mechanism'nya amat mengetahui apa yang terpendam jauh di dalam hati saya? Tidakkah saya tahu bahawa Allah amat mengetahui betapa kotornya hati saya? Mengapa setelah mengetahui semua itu, saya masih mencari manusia untuk meluahkan rasa.

Saya malu pada sahabat saya, tetapi sewajarnya saya berasa malu kepada Allah. Terima kasih sahabat, kerana menyedarkan diri ini. Terima kasih atas segalanya.

No comments: