Tuesday, November 21, 2006

Ketone...

Final biochemistry jumaat ni. Sangat tertekan juga menunggu saat-saat akhir peperiksaan.

Cuma nak kongsi sesuatu tentang puasa meskipun Ramadhan sudah lama melabuhkan tirainya. Saya baru sahaja mengetahui perkara ini di dalam kelas tadi..

…Demi jiwa Muhammad yang ada di tanganNya sungguh bau busuknya mulut orang yang sedang shaum itu lebih wangi disisi Allah pada hari kiamat daripada kasturi. Dan bagi orang yang shaum ada dua kegembiraan, apabila ia berbuka ia gembira dengan bukanya dan apabila ia berjumpa dengan Rabbnya ia gembira kerana shaumnya. (H.R : Al-Bukhari dan Muslim)

Apa perkaitannya dengan biochemistry? Pastinya ramai yang belajar mengenai penghasilan ketone dalam tubuh orang yang berlapar. Seorang doktor boleh mengetahui sama ada pesakitnya berdepan dengan kelaparan yang kronik berdasarkan dua keadaan. Pertama, sama ada mulut pesakit berbau ketone, dan kaedah ini bukanlah yang terbaik untuk dipraktikkan oleh doktor memandangkan pesakit mungkin berkecil hati sekiranya doctor mahu menghidu bau mulut mereka. Kedua, adalah melakukan ujian air kencing bagi mengesan kehadiran ketone (acetone).

Cuma tertarik dengan kaedah pertama iaitu mengesan bau ketone yang yang tidak menyenangkan. Bukankah hebat hadis Rasulullah yang menceritakan mengenai bau mulut orang yang berpuasa? Kehadiran ketone (acetone) ketika manusia berlapar telah pun diketahui sewaktu zaman Rasulullah lagi. Moga kita dapat mengambil pedoman dan seterusnya beriman dengan keimanan yang sebenarnya kepada Allah dan RasulNya.

No comments:

There was an error in this gadget