Wednesday, July 18, 2018

Usia muda..,

Menjaga seorang pesakit muda yang kritikal adalah sangat menginsafkan. Semalam semasa makan bersama, sahabat saya yang lain juga berkongsi kisah-kisah pesakit muda lain yang kritikal dan ada yang telah pergi. Semuanya seusia kami dalam 30-an.

Ada yang selepas jangkitan, mendapat non ischemic dilated cardiomyopathy (jantung lemah) dan mendapat stroke besar (massive MCA infarct) kerana darah beku (LV clot). 30 an dan punya anak-anak kecil.

Ada yang kesedaran merosot tiba-tiba selepas sakit kepala 2 hari dan dirawat sebagai possible acute disseminated encephalomyelitis (penyakit yang jarang berlaku) dan kini kritikal. Dia juga punya anak kecil seusia kami.

Ada seorang lagi sahabat berkongsi kisah pesakitnya juga. Ruam di tangan yang disangka biasa. Berkahwin. Tak sihat semasa hamil. Rupanya malignant melanoma (kanser kulit) yang telah merebak ke seluruh organ, hatta sehingga mata dan terjembul keluar. Meninggal selepas hanya tempoh masa yang pendek seusai melahirkan.

Ya, usia muda adalah bukan exclusion criteria bagi maut! Setiap kita ada tempoh masa hayat kehidupan. Hiduplah dengan rasa keinsafan dan mujahadah memperbaiki diri.

No comments: