Monday, January 25, 2016

Tawakal..

Pernah saya bertanya pada suami, "Abi, macam mana abi boleh positif?" Serasanya perit untuk berdepan dengan kegagalan. Lantas suami memberitahu, "Semua ini dunia sahaja bukan?"

Di waktu lain, pernah saya luahkan padanya, "Abi, kalau umi gagal lagi, semua susah payah kita tidak berbaloi. Duit, tenaga dan lain-lain."

Lantas dia menjawabnya dengan tenang, "Pahala hilang tak?"

Sentap, memang sentap.

Entahlah. Saya menghormatinya.

Masih teringat lagi hari-hari awal perkahwinan. "Macam mana kalau umi tidak mampu memberikan zuriat? Umi pernah buat pembedahan buang cyst dulu."

Dia menjawabnya tenang seperti selalu, "Semua itu takdir bukan? Orang yang normal pun ada yang tidak dikurniakan zuriat".

Dan kini saya hamil anak kedua kami. Sungguh dia mengajar saya makna tawakal yang sebenarnya.

No comments: