Tuesday, February 12, 2013

Splenic artery...

Alhamdulillah, saya sudah di posting kelima melalui latihan housemanship. Teringat hari pertama tagging sebagai 5th poster di wad pembedahan. 

Doktor pakar yang sedang membuat round bertanyakan soalan saat melihat CT abdomen seorang pesakit. Kekunci mouse komputer ditujukan pada satu objek di CT abdomen dan dia bertanyakan tentang organ itu. Owh, rupanya splenic artery.. 

Dan kemudian dia mengambil sehelai kertas dan melukis pancreas (yang seperti daun) dan dia bertanyakan MO satu soalan. Hmm, splenic artery dan vein, mana satu yang di atas dan di belakang pancreas? Dan dia sebut bahawa Tuhan tidak menciptakan sesuatu dengan sia-sia.. 

Jawapannya, Allah yang hebat itu menciptakan splenic vein di belakang pancreas dan splenic artery pula di atas pancreas.. 

Kenapa? Sebabnya artery adalah salur darah yang berdenyut dengan kuatnya (pulsatile), dan seandainya splenic artery berada di belakang pancreas, akan sakitlah semua orang. Splenic artery yang pulsatile itu akan menekan pancreas, merembeskan segala hormon pancreas dan akan menyebabkan seseorang mendapat acute pancreatitis.. 

Bergenang air mata tika itu.. Teringat kuliah Ustaz Zahazan berkenaan surah Rahman. Setiap kali ayat Fabiayyi ala irabbikuma tukazziban dibacakan maka para Jin akan menjawab, "Sungguh tiada apa pun nikmatMu yang dapat kami dustakan". Dan saya mengakuinya.. 

Saya tadabbur kembali hadis faham.. Sesiapa yang Allah inginkan kebaikan baginya, maka Allah akan memberi faham dalam deennya.. Walau bukti kasih sayangNya terlalu banyak dalam diri kita, ada yang lebih besar dari segalanya.. Itulah nikmat faham.. Bukan TAHU tapi FAHAM! 

 Itulah juga yang pakcik ulangi semasa daurah baru-baru ini.. Walau terkadang merasai diri penuh dengan dosa, betapa kita tetap perlu melahirkan syukur pada Allah atas nikmatNya yang memilih kita untuk berada di atas jalan ini..

3 comments:

sopiah said...

Subhanallah..

sopiah said...

Subhanallah..

Fauzesc said...

mashaAllah hebatnya doktor :D

There was an error in this gadget