Tuesday, January 22, 2013

Annas..

Banyak kali juga saya mencoretkan tentang surah Annas. Tapi itulah hebatnya AlQuran. Setiap kali kita mendengarnya, setiap kali kita mentadabburnya, ribuan poin baru yang kita perolehi. 

Itulah perasaan saya saat mentadabbur surah Annas sambil mendengar lecture brother Nouman Ali Khan. Menangis.. Saya masih lagi gagal mencapai muwasafat-muwasafat tarbiah yang dikehendaki dari saya. Setiap hari saya bermujahadah, dan setiap hari juga saya gagal. Sangat susah mahu mengubah diri.

Dan bila mendengar tadabbur brother Nouman, saya rasakan syaitan tersenyum bangga mentertawakan. Ya rabb, sedihnya..

Perasaan saya terhadap surah Annas kini, betapa perlunya pergantungan pada Allah. Cantik sangat brother Nouman terangkan. Rabb, Malik, Ilah... terlalu cantik. Betapa rasa pergantungan pada Allah itu hadir. Kenapa entah pena sendiri tak dapat mengungkapkan perasaan itu... Saya gagal mengungkapkannya pada bahasa pena. Tinggi sangat Quran itu sehingga saya tidak mampu mengungkapkannya, sehingga saya tersedu sedan menangis. 

Bila kita faham Quran, perkara pertama kita nak buat adalah rasa mahu berkongsi pada yang lain. Tapi entah kenapa saya tidak mampu mengungkapkannya... Terlalu tinggi keagungan Quran itu..

Perasaan bencikan syaitan itu hadir.. Sebenarnya bila baca surah Annas ini, kita akan tahu betapa ekstremnya gangguan syaitan itu.. Terlalu mengerikan... Dan betapa pentingnya pergantungan yang mutlak pada Allah...

Dengarlah... bermujahadahlah untuk mendengar..  dan mutiara-mutiara Quran yang sangat hebat itu pasti hadir sehingga kalian terpesona...sehingga keakraban dengan kuasa Ilah yang agung itu mampu dirasai...

No comments: