Sunday, November 18, 2012

Tempias..

Gambar penuh makna, As-Syahid Ahmad Al-Ja'bary membawa As-Syahid Syeikh Ahmad Yasin.

Syahid membawa syahid.

Saat menatap gambar ini teringatkan sesuatu...

Dan engkau sangka mereka sedar, padahal mereka tidur; dan Kami balik-balikkan mereka dalam tidurnya ke sebelah kanan dan ke sebelah kiri; sedang anjing mereka menghulurkan dua kaki depannya dekat pintu gua; jika engkau melihat mereka, tentulah engkau akan berpaling melarikan diri dari mereka, dan tentulah engkau akan merasa sepenuh-penuh gerun takut kepada mereka. (Surah AlKahfi: 18)

Pernah baca Surah Kahfi? Banyak sangat kisah yang ada dalam itu. Semuanya adalah kisah yang amat berat. Antaranya berkenaan perihal dakwah, perjuangan menyelematkan iman, kisah roh, kisah seorang pemimpin dunia yang hebat dan banyak lagi.

Pernah tak terfikir, kenapa dalam kisah-kisah yang begitu berat itu, tiba-tiba Allah menyebutkan perihal anjing di dalam ayat yang ke 18? Apa yang ada kat itu anjing sampai Allah rakamkan dalam Quran? Boleh je Allah tidurkan pemuda-pemuda itu sahaja, biarkan sahaja anjing itu mati jadi tengkorak dan tidak perlu pun nak dirakamkan di didalam AlQuran. Tapi kenapa anjing itu juga diberikan kelebihan disebut di dalam Quran sama seperti yang dialami oleh pemuda-pemuda Kahfi tersebut? Lepas itu kita ini semua membaca ayat Quran berkenaan anjing ini dan semua orang akan membacanya sehingga hari kiamat. Wah, hebat kan anjing itu? Apa yang menjadikannya hebat?

Allah mengurniakan anjing ini rahmat. Apa sebabnya? Ini adalah kerana anjing tersebut memperolehi saham lantaran kerana bersama dengan orang-orang yang soleh.

Hebat kan? Betapa pentingnya untuk bersama dengan mereka yang  boleh memberikan kita juga tempias dan sahamnya..

1 comment:

permata said...

hebat! rahsia disebalik cerita dan kelebihan.....

There was an error in this gadget